Graven


Johan Markussen

Doktor

* 12.01.1912  † 09.04.1951

Jeg vet ikke hvem han var, hvor han kom fra eller hvordan han døde. Jeg vet at jeg egentlig ikke bryr meg, for Johan Markussens liv betyr ikke noe for meg. Jeg ligger på kirkegården, ved graven. Jeg kjenner det våte gresset gjennom den tynne, gule skjorta jeg har på meg. Regnet stoppet for tyve minutter siden.

Det er ingen andre enn meg som besøker graven til Markussen, de få gangene jeg tenker på det blir jeg glad. Han eksisterer ikke for omverdenen.

Det er kaldt å ligge i gresset og se på himmelen. Det er overskyet, men jeg vet stjernene er bak skyene. Som alltid. Deler av kirkegården er lyst opp av lyktestolpene som går langs de brede, gruslagte stiene som gjerder inn grupper av graver. Johan Markussen, Doktor, ligger utenfor lyset. Ikke langt unna er det noen som roper etter den ’jævla kattefaen’ som tydeligvis er borte igjen.

Kattefaen er kjælenavnet til den gråspraglete hannkatten som bor i enderekkehuset nord for kirkegården. Egentlig heter den Tomaas, den har tilogmed papirer.

I dreamed I saw, Joe Hill last night, alive, as you and me

Mobilen ringer, og jeg hører på sangen jeg har som ringetone til førsteverset er over før jeg tar den frem og svarer.

”Hei,” sier jeg ut i lufta, med mobilen mot øret.

Det er litt rart med det, men samme hvor sint han høres ut, får stemmen hans meg til å slappe av. Kanskje fordi det ikke er meg han er sint på? Jeg lukker øynene og hører på samboeren min som har funnet enda en ting i livet å irritere seg over.

”Kristian?” stemmen i andre enden av linjen blir stille.

”Jeg er hjemme om en time, kan vi ta det da?” Jeg vil bare ligge her litt mer, være alene. Alene med Markussen som er taus.

Leave a Reply

