Et antiinflammatorisk kosthold for dårlig konsentrasjon og depresjon?

Diagnostisert bipolar II rapid cycling, under gjennomsnittet konsentrert og keen på en forandring.

Jeg har prøvd medisiner; antipsykotika (Seroquel), antidepressiva (Cipralex), “stemningsstabiliserende” (Lamictal). Jeg har hatt bivirkninger på dem alle, noen av dem har jeg enda fra tid til annen, et år etter jeg tok min siste pille.

Etter mye søking (hei, Google!) begynte jeg å samle sammen informasjon om hva jeg selv kunne gjøre for å ordne hjernekjemien min. For det er jo det medisinen (skal) gjør(e). De vanligste antidepp’ene, såkalte SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitors/Selektive Serotonin Gjenopptaks Hemmere), hindrer gjennopptak av serotonin fra synapsen mellom hjernens nevroner.

Kjapt og enkelt hva det betyr:
Serotonin er en nevrotransmitter, et signalstoff som finnes i kroppen (og selvfølgelig hjernen). En nevrotransmitter blir sendt fra et nevron til et annet, først blir det sendt ut av nevronets axon til synapsen, hvor det etter en stund blir tatt opp av det mottagende nevrons reseptor. Det som ikke blir tatt opp av mottagende hormon, gjenopptas av sendende nevron. Det er denne siste prosessen SSRI stopper, på den måten er Serotonin tilgjengelig for reseptorene over en lenger periode, og slik blir mer av stoffet tatt opp.

Men hva er det som forårsaker denne ubalansen? Det er jo kroppen som produserer disse nevrotransmitterne, hvorfor produserer ikke kroppen min nok? Det er dette jeg vil finne ut, og det jeg har funnet handler om inflammasjon.

Hvis det er inflammasjon som skaper de kjemiske ubalansene som gjør at jeg blir psyk, som har skadet hukommelsen min og gjør meg like ukonsentrert som når jeg er på mitt mest hypomane uten at jeg er det, da skal jeg gjøre mitt for å dempe inflammasjonen!

Jeg har i løpet av det siste året spist mer og mer steinalderkost, og etter mye tweaking begynt å finne det som får meg til å fungere i hverdagen. Uten å gjøre dette hadde jeg enda vært ordentlig psyk, og er det ett sted jeg ikke vil tilbake til er det psykiatrisk sykehus.

Nå skal jeg ta steget ett skritt videre, et eksperiment for å se om jeg kan få tilbake klisterhjernen jeg hadde som barn.

Det viktigste for å dempe inflammasjon i kroppen (ikke i bestemt rekkefølge)

  • Lavt inntak av Omega6 (vegetabilsk olje, nøtter, frø)
  • Kutte ut korn (hvete, rug, spelt, havre osv. Alt som inneholder gluten)
  • Kutte ut meieriprodukter (melk, ost, fløte osv. Klarnet smør/ghee er greit)

Dette er de stegene jeg har tatt, det neste blir å fullstendig holde seg borte fra;

Da er det bare å se hvordan det går, skal prøve en måned.

3 thoughts on “Et antiinflammatorisk kosthold for dårlig konsentrasjon og depresjon?

  1. Pingback: Antiinflammatorisk kosthold, en oppdatering « En samling

    • På mitt verste har jeg lest setninger på nytt og på nytt, uten å hverken forstå eller huske dem (vi snakker opp mot en time på en setning). Glemmer hva folk sier til meg før jeg rekker å svare, glemmer ord, forlegger ting osv.

      Kan si at jeg har blitt /mye/ bedre. Jeg kan lese, huske og forstå. Jeg klarer å fokusere på en oppgave, og jeg får gjort ting innenfor et fornuftig tidsskjema.

      Ift. depresjon har jeg ikke lenger uforklarige depresjonene som “bare kom”, de hadde jeg flere av før (bipolar). Humøret er mer stabilt. De depresjonslignende sinnsstemningene jeg opplever nå kommer etter store belastninger, men der hvor jeg tidligere hadde reagert med å gå rett til apatien og de tunge depresjonene klarer jeg nå å hode ut over en lenger periode (til belastningen blir for stor, men har ikke opplevd ukeslange depresjoner siden kostholdsskifte). Jeg får tid til å komme meg ut av situasjoner før det blir for ille, og det hjelper spesielt godt at der jeg fær brukte uker på å “hente meg inn” trenger jeg nå bare dager 🙂

Leave a Reply

