Et liv som dissosiert

Dette er hvordan jeg tilbragte store deler av mine rundt 8mnd på Lamictal for bipolaritet.

Å være dissosiert, ved siden av seg selv, er en rar opplevelse. For meg har det vært en kamp for å finne tilbake til virkeligheten, til den følelsen at både jeg og verden eksisterer.

For det er det jeg tviler på når jeg forsvinner. Plutselig er ingenting ekte lenger, jeg ser rundt meg og alt registreres som om det er langt borte, laget av papp, som om jeg kan falle gjennom det. Mennesker er spøkelser jeg ikke vet er virkelige eller om de er som meg, ikke-eksisterende. Noen ganger ønsker jeg å gå inn i dem, bare for å se om jeg treffer noe varmt, noe levende, det jeg egentlig prøver på er å kjenne om jeg er i denne verden. Om de ikke går gjennom meg er jeg jo her, enda, er jeg ikke?

Noen ganger går jeg i gatene, jeg tramper hardt med føtene så jeg virkelig kjenner bakken under meg. At jeg går på jorden, Tellus. At jeg har bein. Bein jeg ikke kjenner eksisterer om jeg ikke treffer asfalten med full tyngde.

Noen ganger går jeg med støvler, for sålen er tynn og jeg kjenner underlaget godt. Dette er særlig bra om vinteren, for da er også kulden der og hjelper til med å gi meg følelse.

Det kanskje aller verste, er å ikke kjenne igjen venner og familie. De er meg fremmed, jeg klarer ikke plassere dem. Jeg vet det er noe med dem, noe jeg burde huske, men det stopper der. Det gjør vondt å høre dem snakke, være med dem, for det er noe som mangler. Og jeg kjenner det som noe fysisk som stikker i meg.

Det er nå rundt ett år siden jeg sluttet på Lamictal, fra å dissosiere dager i strekk/flere ganger i uken, har det gradvist blitt mindre. Men senest for noen dager siden gjorde jeg det igjen. Heldigvis ett kort anfall, varte bare den ene dagen, men det minte meg på hvordan det hadde vært. Jeg er glad jeg har funnet min egen vet ut av medisinhelvetet. Kostholdet kan påvirke kroppen på samme måte som medisinen, bare uten bivirkningene. Og godt er det!

2 thoughts on “Et liv som dissosiert

Leave a Reply

