Maten og helsen vår

Hva er det som gjør maten så viktig for god psykisk og fysisk helse?

Det er egentlig veldig logisk. Kroppen vår er bygd opp av celler, celler som stadig fornyes og som trenger både energi og næring. Hvor skulle denne næringen komme fra, om ikke fra maten?

Formålet med denne bloggen er i hovedsak opplysning om ernæring og psykisk helse, den fysiske biten har jeg ikke tenkt å gå særlig inn på. Derfor, la oss se på noen kjente spillere i den psykiske ustabiliteten, kalt psykdom;

  • Serotonin
  • Melatonin
  • Noradrenalin
  • Dopamin
  • GABA
  • Glutamat

Disse stoffene, nevrotransmitterne, finnes alle som en i hjernen, hvor de hjelper oss å føle og tenke klart. Når det blir ubalanse oppstår psykisk sykdom.

Serotonin, noradrenalin og dopamin er alle monoamide, det vil si de trenger kun en aminosyre for å dannes. Disse aminosyrene må tilføres kroppen igjennom kostholdet. Med for lavt inntak av dem, kan ikke nevrotransmitterne produseres i rett mengde for optimal funksjon (og dermed, vår helse). De viktige aminosyrene er;

  • Tryptophan (Serotonin)
  • Tyrosine (Noradrenalin, Dopamin)
  • Phenylalanine* (Noradrenalin, Dopamin)
  • Glutamine (GABA)

Dette er egentlig ikke noe du trenger å vite på detaljnivå for å bli friskere. Fort det er heldigvis lett å få i seg aminosyrer, de kommer jo fra proteiner. Den beste proteinkilden er kjøtt. Rent kjøtt, fra storfe, svin, får, fugl, you name it. Disse proteinene er lett fordøyelige, noe som betyr at alle de gode næringsstoffene de inneholder er lett tilgjengelige for kroppen å bruke. Dette er viktig.

Men det er ikke bare aminosyrene som må være på plass, for at prosessen som gjør dem om til nevrotransmittere skal skje, trenger vi noen vitaminer og mineraler. Det er her kostholdet kan svikte flere. La oss se på noen mineraler, hva de gjør i kroppen og hva som kan hindre kroppens evne til å ta dem til seg.

Først og fremst, sink;
Sink er katalysator (utløser) av over 200 kjemiske prosesser i kroppen. For oss psyke syns jeg det er viktig å påpeke at 90% av personer diagnostisert med depresjon, adferdsvansker, ADHDm autisme og schizofreni har lave plasmaverdier av sink. Noe av det sink gjør for mental helse;

  • Sink er bestanddel i blod/hjernebarrieren som hindrer farlige stoffer å trenge inn i hjernen
  • Sink er del i prosessen som omgjør aminosyren tryptophan til serotonin, og også medvirkende i dannelsen av dopamin og GABA
  • Sink er en antioksidant
  • Sink nøytraliserer kobber
  • Sink spiller en rolle i aktivering og deaktivering av NMDA reseptorene.

Så er det magnesium;
Som sink, har magnesium mange viktige funksjoner i kroppen, spesielt er magnesiums rolle for å få cellene til å kommunisere riktig med hverandre. Også nevronene i hjernen. Suicidale har blitt målt med lavt magnesiumnivå.

  • Magnesium er viktig for transport av næringsstoffer gjennom cellene
  • Magnesium spiller en rolle i hvilke stimuli som aktiverer NDMA reseptoren (ved å blokkere for kalsium og glutamat, som kan overstimulere NDMA)
  • Mangel på magnesium er koblet til angst, irritabilitet, depresjon, søvnløshet, forvirring, agitasjon
  • Magnesium regulerer ACTH (stresshormon)

Kalsium er et annet viktig mineral, kanskje mest kjent for å bygge bein og tenner. Kalsium er en viktig katalysator for flere prosesser i kroppen, lik sink og magnesium, men igjen la oss fokusere på det mentale;

  • Kalsium er det som får cellene til å fyre av nevrotransmittere ut i synapsen
  • Kalsium er viktig for hvordan nervene utvikler seg
  • Kalsium kan stimulere NDMA reseptoren

Den siste jeg skal nevne er jern;

  • Jern spiller en rolle i utviklingen av hjernen
  • Jern er viktig for å danne flere nevrotransmittere, blandt dem er serotonin, dopamin, noradrenalin og GABA
  • Jern er viktig for kognitiv funksjon og hukommelse (og dermed også hvordan vi lærer)

Alle disse har viktige funksjoner i resten av kroppen, som ikke må glemmes. Mennesket er ikke bare hode og kropp, men et helt individ. Selv om jeg her fokuserer på den mentale biten, er det flere fysiske sykdommer som kommer av en reaksjon på kostholdet. Autoimmune vil for eksempel ha nytte av et kosthold som demper kroppens immunrespons, like mye som en deprimert med økt immunrespons har. Før du tenker du må kjøpe tilskudd av et eller flere mineraler – alt dette kan ikke komme til hjernen uten at tarmen kan da dem opp og sende dem videre. Og da kommer vi tilbake til kostholdet, nærmere bestemt, tilgjengeligheten disse stoffene har i tarmen.

Fytinsyre er en sterk reaktiv syre som binder seg til alle disse mineralene, og holder på dem gjennom fordøyelsen vår, slik at de ikke blir tilgjengelig for opptak. Hvor fytinsyre finnes? For det meste i planteriket. Fytinsyrens oppgave er nemlig å passe på at alle næringsstoffene blir i frøet til det kan spire. Det er ikke bare frø som inneholder fytinsyre, syren finnes i alle slags vekster som skal spire og gro: frø, nøtter, bønner og korn (hvete, havre, spelt, rug o.l.) er alle matemner med høyt innhold av fytinsyre. Fytinsyren sitter i hovedsak i skallet på korn, så selv om fullkorn kanskje inneholder mer næringsstoffer enn hvitt mel, er ikke tilgjengeligheten til disse næringsstoffene god. Tilgjengeligheten er ofte målt som forholdet mellom fytinsyren og næringsstoffet. Jo mer fytinsyre, jo vanskeligere å oppnå tilfredsstilte næringsbehov av mineraler. De forsvinner ut med resten av avfallet. Dette er ikke bra!

Psykisk syke har ikke råd til å sløse med disse livsviktige mineralene. Å legge om kosten for å bedre opptaket, kan være svært nyttig.

*Phenylalanine danner tyrosine.

Advertisements

2 thoughts on “Maten og helsen vår

  1. Pingback: Musikk på blå resept? « En samling

  2. Pingback: Stress – For hele kroppen? « En samling

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s