Antiinflammatorisk kosthold, en oppdatering

Da har jeg fulgt en streng antiiflammatorisk diett i snart to uker. Poenget med dette var å se om det kunne hjelpe på tilbakevendende depresjoner og dårlig konsentrasjon.

Resultatet så langt?
Konsentrasjonen er bedre enn den har vært på flere år, hukommelsen det samme. Før jeg begynte spiste jeg tre-fire egg hver dag, grunnen til at egg utgår på denne dietten er fordi egg inneholder en spesiell proteasehemmer (protease er det enzymet som bryter ned proteiner til aminosyrer) som er spesielt vanskelig å nøytralisere. Denne proteasehemmeren, lysozyme, har en egenskap som gjør den kan passere tarmveggen og gå inn i blodet – ikke nødvendigvis et problem da kroppen selv produserer lysozyme – problemene oppstår om noen proteiner er festet på lysozyme, og disse er ikke fullt så vennlige.

Kanskje har det vært mytt høye inntak av eggehvite som har vært det største problemet, uten at jeg har visst om det? Lysozyme binder seg til methionine (en aminosyre som finnes i egg) og gjør denne vanskeligere å fordøye.

Methionine er viktig fordi det er en del av SAMe, en metyldonor (en post om metylering vil komme). Det er sett sammenhenger mellom metylering og psykiske lidelser, som bipolaritet, depresjon og schizofreni. På grunn av bipolardiagnosen min finner jeg dette veldig spennende.

Det andre jeg har kuttet ut? Nøtter, frø, søtvie grønnsaker? Det har gått fint 🙂 Jeg har lært at flere krydder er basert på frø (disse utgår, som anisfrø, korianderfrø), andre igjen er basert på søtvieplanter. Som chili og paprika (det er disse som er mest aggresive for immunforsvaret, vanlige frø ser ut til å gå greit for de fleste). Jeg savner eggene mine, når måneden er slutt skal jeg først prøve med eggeplommer (de inneholder ikke lysozyme), så nøtter. Da det rolig og kjenne etter om jeg får noen effekter. I mellomtiden satser jeg på at resten av måneden blir like positiv som det har vært hittil.

Hva spiser jeg?
Kjøtt. Kjøtt og grønnsaker. Jeg lager all mat fra bunnen av, og eksperimenterer med de urtene og krydrene jeg har til rådighet. Provence blandet med kanel har jeg funnet som min nye favoritt. Det er slett ikke så vanskelig, og det jeg har fått gjort de siste dagene har overasket meg. Tidligere har jeg ikke kunnet lese mer en to-tre setninger før jeg har glemt hva som stod der – nå kan jeg igjen lese det jeg vil, forstå det og bruke det. Og alt ved hjelp av kostendringer!

Leave a Reply

