Å legge om kosten

I begynnelsen, når man først leser om mat og kroppen, kan det virke som noe som er for godt til å være sant. Alt dette, bare ved å endre kosten?

Så setter man seg inn i det, lærer prinsippene, forstår hvordan kroppen (som hjernen er en del av) virker. Noe av det første man finner, er hvor mye tarmen spiller en rolle. Det er viktig å være snill med tarmen sin, ellers får man ikke næringen fra maten man spiser. Mat er så mye mer enn kalorier, noe som ofte blir glemt, virker det som. Hvorfor bry seg om maten vi spiser når det bare er å ta et tilskudd? Jojo, det står jo på pakken at det ikke kan erstatte et variert kosthold – men who cares? Det er enkelt, er det ikke?

Og vi vil ha det enkelt, lettvindt, og det skal helst ikke ta tid. Noe av det viktigste vi gir kroppen, som holder liv i oss, vil vi ikke bruke tid på.

Nå syns ikke jeg jeg bruker spesielt mye tid på matlaging, ikke egentlig. Tidligere, når jeg var ganske psyk, begynte jeg å lage store posjoner som jeg fryste ned. Dette har jeg fortsatt med, i dårlige perioder ble det heller kokte egg i kjøleskapet enn en pizzabit i fryseren. En helstekt svinebok skåret opp i skiver, med hjemmelaget leverpostei (<3) på, er også kjapt og enkelt (og billig for dem av oss på budsjett).

Suppe, kokt på ekte kraft (spesielt kraft av kyllingbein er positivt for tarmen), er næringsrik og kan lages av alt. Bare hiv det i en gryte og la det koke. Det passer seg selv. I tillegg kan det fryses ned.

Ja, det kan være overveldende å bytte ut et helt kosthold. “Jeg liker å se på det slik; jeg får spise fire middager på en dag!” sa noen til meg. Jeg er ganske enig, det er lenge siden jeg differensierte mellom frokost, lunsj og middagsmat. Begynn i det små, kanskje med å kutte ut brød, så melk. Eller omvendt. Hva med å begynne med å lage næringsrik mat fra bunnen av? Til dårlige perioder? Det er da kroppen har aller mest behov for det.

Selv liker jeg cold turkey prinsippet, og bruker det ofte. Men det krever litt planlegging. Spesielt i forhold til innkjøp når både mel, sukker, melk, pasta og div. ferdigprodukter forsvinner ut av handlevogna. For meg, som ikke følte at et vanlig steinalderkosthold var nok, har både egg/nøtter/en del grønnsaker og krydder blitt kastet på dør. Dette skal jeg reintrodusere senere, og da vet jeg hva jeg reagerer på. Om noe, men jeg vet i alle fall at når jeg spiser som dette så er jeg frisk. Og det betyr så utrolig mye, at det ikke er en overhengende fare for at en skal snuble ned i en mørk, mørk dal, og så bosette seg der i depresjonens land uten å ha krefter til å klatre opp. Dette er selvhjelp. Dette er å la kroppen bygge seg et forsvar, en tanke og/eller en følelse er nevroner som fyrer av, jeg vil at hjernen skal være i balanse så denne hjerneaktiviteten ikke blir en negativ opplevelse. Kognitiv terapi, å finne nye tankemønstre, er vel å bra. Men det er nødt til å bygge på en hjerne hvor disse tankemønstrene faktisk kan bli sittende, det blir de ikke om nevronene stadig motarbeider seg selv og overstimulerer de sentrene i hjernen som er negative.

Se for deg at hjernen er grunnmuren, og tankene er rommene du bygger i huset. Om ikke grunnmuren er stabil, kan du ta stole på at huset, og rommene, er trygge å oppholde seg i?

Om du vil prøve cold turkey er jo whole30 en trygg vei å gå, forumet er aktivt om det er noe man lurer på, sidene inneholder alt av nødvendig informasjon. Sidene Chowstalker, Dessertstalker og The Foodee Project inneholder alle masse oppskrifter, de fleste både melfri og fri for meieriprodukter. Andre allergier er det bare å søke om. Start med det grunnleggende: Hiv ut alt som er laget av hvete/spelt/rug/youname it, kast ut melka og osten; behold smøret om du vil, slutt å bruke omega6 rike planteoljer. Bare dette kan være nok, spis mye kjøtt og grønnsaker. Spis egg fra økologiske høner om du kan. Prøv det, om du ikke merker en forandring, ja vel. Kanskje du reagerer på nøtter, kanskje egg. For meg løste det seg ikke før egga forsvant, jeg ønsker å ha dem tilbake i kosten, men jeg må bli friskere først. Dette er fullt mulig! 🙂

Dette er ikke noe du starter med i de verste periodene, kanskje ikke noe du starter med alene heller; kanskje er du under behandling, går på medisiner, i så fall: snakk med behandleren din! Om de mener det er en dårlig ide, sett deg inn i din sykdom og dine næringsbehov! Dette er ikke noe psykisk helsetjeneste kan mye om, ikke den somatiske heller. Vi som pasienter har muligheter til å lære dem bedre hvordan vi vil behandles. En lege som skriver ut psykofarmaka har kanskje ikke brukt det selv, hvordan skal han vite hvor jævlig det er hvis ingen forteller det til ham? Vi kjenner vår kropp best.

Å ha forskning på sin side hjelper også, selvfølgelig.

Leave a Reply

