Musikk på blå resept?

Musikk virker mot angst

I urolige perioder hører jeg mye på musikk. Faktisk bruker jeg spillelister til å måle humørstatus, enkelte sanger vet jeg jeg kun liker når jeg er/begynner å bli deprimert, mens andre er for hypomane perioder. Musikk er en veldig viktig forsvarsstrategi jeg har. Og jeg er ikke alene.

Music perception and cognition are subjective and influenced
by individual differences in traits and temporary differences
in mood states.

The neurochemistry of music

Egentlig syns jeg ikke musikk skal kategoriseres inn i hva som er “beroligende” og hva som er “opphissende”, fordi det er så veldig individuelt. Hvilken sang som hjelper i en spesiell situasjon vil det være den som bruker musikken som vet selv. Det er sikkert mange som bruker dette uten å tenke over det, hvor ofte spiller man ikke av favorittsangen for å roe ned? Eller rett og slett for at det som er fælt skal komme litt på avstand? Et godt headset sier også til omverdenen at man ikke vil bli forstyrret. Men hvordan skal noen lege kunne si hva som virker for deg?

Min “roe ned” musikk dukker sjeldent opp på noen som helst liste.

For snart to år siden gjorde jeg et impulskjøp på et sett high-end hodeklokker, de ble kjøpt da ørepluggene mine ikke virket godt nok lenger. Jeg var urolig, klarte ikke sitte stille, måtte bevege meg for ellers ville følelsene rive meg i stykker. Jeg trengte noe annet å fylle hodet med enn mine egne problemer. Da mannen i butikken forteller meg at de er utsolgt trodde jeg jeg skulle falle sammen og ikke reise meg igjen, men jeg fikk låne utstillingssettet deres. Senere den uka spaserte jeg langs hovedveien, det var mørkt, jeg hadde ikke refleks og bilene hadde ikke sett meg om jeg hadde bestemt meg for å løpe ut i veien. Det eneste nyttige jeg lærte i traffikalt grunnkurs – hvor lett det er å ikke bli sett i mørket. Det eneste som hindret meg i å gjøre det var musikken på ørene mine, den dempet monsteret som prøvde å spise hjernen min. Den roet meg ned, gjorde at jeg klarte å tenke. Tenke så langt at jeg innså at å bli påkjørt ikke var det jeg ønsket i livet.

Som alternativ til benzodizapeniner? Ja takk! Nå er det bare å se om de følger opp med flere studier, kanskje psykehus kunne hatt gode høytalere hele gjengen? Headset går jo ikke, de kan man jo skade seg på.

Det de fant i gjennomgangen av studiene var at musikk roet ned kroppens stressrespons. Når kroppen stresser skiller den ut magnesium (som ligger på NMDA reseptoren og passer på at den ikke overstimuleres), og da går det plutselig mer respons gjennom hjernen. Bra i en potensiell farlig situasjon – men ikke alle situasjoner hvor man får angst er farlige. Likevel reagerer kroppen på samme måte, har man lavt magnesiumnivå allerede vil negative reaksjoner fortsterkes.

Leave a Reply

