“Fudge” sjokoladekake – Paleo

Fudgekake

Denne er fri for korn, meieriprodukter og nøtter.

Ingrediensene i denne kaka gjorde meg for nyskjerrig. Jeg har ingenting i mot å tilberede middag, men det er baking som har vært mitt hjerne nærmest. Det jeg savner mest ved omlegging av kostholdet er ikke smaken av brød, men heller å kna brøddeigen. Å piske eggedosis av egg og sukker til jeg kan skrive ‘Ole’. Å bruke søtpotet i stedet for mel? Søtpotet inneholder vitaminer og mineraler som betakaroten, C-vit, magnesium… Godt for hjernen.

Denne kaken er fudgeaktig i konsistensen og smaker kraftig sjokolade.

200g kokosolje (klarnet smør/ghee kan brukes, eller vanlig smør om det tåles)
En stor søtpotet (min veide 650g)
50g kakao
2 egg
Honning (jeg brukte to ts, men kunne nok utelatt det helt)
2krm vaniljepulver

Sett ovnen på 200C. Vask søtpoteten og stikk huller i den med kniv før den bakes til den er myk (min tok 50min). Det vil renne karamelisert søtpotet ut av hullene så legg den på et brett! Når søtpoteten er ferdig renskes den og moses, enten for hånd eller med foodprocessor (gir glattere resultat). Bland søtpotetmosen sammen med kakao, vaniljepulver og smeltet kokosolje. Rør i eggene, ett om gangen. Smak til med honning.

Has i form (liten langpanne, min er 27x18cm) og stekes midt i ovnen på 175C i 40 minutter. Men alle ovner er forskjellige så sjekk etter en halvtime bare for å være sikker! Den skal være fast i kantene men litt flytende i midten, avkjøles først på benk så i kjøleskap til den “setter” seg.

Kaken vil ikke heve seg nevneverdig mens den baker.

200g coconut oil
650g sweetpotato puree
50g cocoa
1/4tsp vanilla powder
2eggs
Honey (I used two teaspoons, but could probably have omittet it alltogether)

Mix the first four ingredients together, beat in the eggs one at a time and add honey to taste. Pour into a baking pan (mine is 18x27cm) and bake at 175C until set in the corners but still jiggly in the center, in my oven that took about 40 minutes.

Let cool, cut and enjoy 🙂

2 thoughts on ““Fudge” sjokoladekake – Paleo

Leave a Reply

