Hvordan steinalderkost bedrer psykisk helse – Inflammasjon

Jeg finner det veldig interessant at ketamin (virker antiinflammatorisk/betennelsesdempende) kan bli brukt på “treatment resistant”e pasienter innenfor det bipolare og hos alvorlig deprimerte. Det også har vist effekt hos akutt suicidale. Studier har  vist at blodmarkører for inflammasjon er økt hos dem som opplever psykose (shizofreni og bipolart).

Grunnen til at dette er så imponerende er at “treatment resistant” bare betyr at alt av vanlige medikamenter er prøvd, og de har ikke fungert. Det jeg leser ut av det er at vedkommendes hovedproblem, det som skaper symptomene på psykdommen, ikke har med nevrotransmitterne i seg selv å gjøre. Tradisjonelle medisiner påvirker nivået av nevrotransmittere (oftest ved å forsøke å øke dem), når medisinene ikke gir ønsket effekt er det fordi det ikke er mengden nevrotransmitterne som er problemet. Ta dopamin som eksempel, ved inflammasjon vil dopamin sende et svakere signal i hjernen, selv om det er et ok nivå av stimuli.

En steinalderdiett kan dempe inflammasjonen betraktelig. Se på ADHD medisin, Ritalin, det er en NDRI og påvirker dopamin og noradrenalin. ADHD kan bedres uten medisin ved omlegging av kosten til gluten og kaseinfritt. Les hvordan dette virker nedenfor. Jeg som bipolar opplever å være meget mer stabil i humøret, og har fått igjen konsentrasjon og fokus. En mulighet for psykose (av flere) er en dårlig regulering av dopamin i den prefrontale cortex (en grei hypotese siden dopamin operer i den delen av hjernen som lar oss tolke virkeligheten?), de som har denne svakheten kunne forebygge sine psykdomsepisoder med et antiinflammatorisk kosthold.

Nå tar jeg ikke stilling til bivirkningene som følger med “korrekt” medisinering, å påvirke disse systemene på kunstig vis lar ikke kroppen opprettholde likevekt, noe som er alfa og omega for riktig funksjon!

SSRI hemmer ikke opptaket av serotonin bare i hjernen, men også i Det Sentrale Nervesystem (DNS), som gjør at hele kroppen blir påvirket. Serotonin regulerer musklene, setter dem i arbeidsmodus eller lar dem slappe av, når SSRI kommer inn i kroppen og begynner å virke, settes musklene i gir hele tiden, som fører til utmattelse (en helt vanlig bivirkning på SSRI).

Når dopaminopptaket hemmes, kan hjernen bli overbelastet av stimuli. NDRI, som wellbutrin og ritalin, kan da føre til angst og uroligheter. Pussig nok det de skal motvirke. Dette er fordi både for mye og for lite dopamin i hjernen er negativt. Ticks er også en bivirkning på NDRI, fordi dopamin også påvirker hjenedelen striatum som lar oss styre motorikken vår.

Tenk deg nå at verken serotonin eller dopamin (og noradrenalin som påvirkes av dopaminnivået) er årsaken til symptomene hos den psyke, å gå på medisiner vil da gi potensielt svært negative virkninger på funksjonen og livskvaliteten til vedkommende.

Inflammasjon
Inflammasjon i kroppen påvirker hjernen på flere måter;

  • Konsentrasjon
  • Hukommelse
  • Fokus
  • Logikk
  • Humør

Gluten og kasein er to proteiner som er vanskelige for kroppen å fordøye som fører til inflammasjon, disse forekommer i det første som går ut av kostholdet når en bytter til steinalder: korn (hvete, spelt, rug osv.) og meieriprodukter (melk, ost, fløte). Et annet protein, lektin, som finnes i både korn og bønner/linser er også et slikt tungfordøyelig protein som kroppen ikke tåler. For mange vil en oppleve bedring ved å kutte ut disse tre; korn, meiriprodukter og bønner/linser men det er ikke nok for alle.

Noe annet å ta hensyn til når det kommer til inflammasjon er høyt inntak av ustabile fettsyrer, som omega6. Omega6 finnes i margarin og andre vegetabilske oljer. Nøtter og frø inneholder begge mye omega6, og disse er ikke anbefalt i store mengder – spesielt ikke for dem som sliter med noen av problemene ovenfor.

Gode fettkilder er kokosolje, smør (smør inneholder noen få melkeproteiner, om en er veldig følsom kan smøret klarnes), fett som sitter på kjøtt (okse, svin, lam, elg, osv.), rød palmeolje (det er ikke palmeoljen som er skadelig for kroppen, men måten palmeolje fremstilles på som skader miljøet. Kjøp et merke som støtter bærekraftig produksjon!) god olivenolje (brukes sparsomt pga. omega6 innhold, og alltid kald! olivenolje tåler ikke høy varme til steking!).

Humøret
Jeg har tidligere skrevet om inflammasjon, dopamin og konsentrasjon så nå vil jeg fokusere på depresjonen som kan følge på. At konsentrasjon og fokus fyker ut døra når depresjonen kommer opplever mange, det er vanskelig å forholde seg til verden nåe helt basiske funksjoner i hjernen “skrus av”. Det er bare en av flere funksjonssvikter man kan oppleve som psykisk syk. Dopamin og konsentrasjon kan du lese om her.

Hovedaktøren i dette kalles NMDA, en viktig reseptor i hjernen. En såkalt ‘excitatory receptor’, excited kan på norsk oversettes til å bety opphisset. Å stimulere denne reseptoren i stor grad fører til en negativ opphisselse/spenning i kroppen som kan manifestere seg som depresjon (med mulige suicidale trekk), som indre uro (angst hos noes), og fordi det er de samme funksjonene som virker på NMDA som på dopamin og noradrenalin, kan også virkelighetsoppfatningen være ustabil i disse tilfellene (paranoia).

Igjen, forebyggende arbeid gjennom riktig kosthold vil bedre livskvaliteten til dem som lever med dette.

Når inflammasjon oppstår i kroppen skjer det noe i hjernen, som forstyrrelsen av dopaminveiene jeg har nevnt tidligere, men også andre ‘hjerneveier’ påvirkes av inflammasjon. Nemlig kynurenine pathway, hvor spesielt økningen av Quinolinic acid (QUIN) er av betydning.

Denne syren finnes i hjernen og er nødvendig for oss, men ved for store konsentrasjoner er den giftig. Den øker det oksidative stresset i hjernen, som nok allerede er høyt da inflammasjon har oppstått og det normale kostholder tillater det, og det ender med celledød.

Økt oksidativt stress (både fra kostholdet, og QUIN produksjon) gir bunn for en økning av nevrotransmitteren glutamat i hjernen, som lik QUIN er giftig i store mengder, noe som også overarbeider NMDA. Dette går i sirkler, og det ene påvirker det andre. Til slutt smeller det, og det kunne vært ungått. Faktorer vi kan kontrollere, nemlig kosthold, kan dempe både inflammasjon (se over) og oksidativt stress.

Mot oksidativ stress er det spesielt antioksidanter som er de viktige medspillerne. Vitaminene C og E er antioksidanter, men den sterkeste antioksidanten av dem alle er glutation. Glutation er et tripeptid som består av aminosyrene glycin, glutaminsyre og cystein. En god kilde vil være god, gammeldags kjøttkraft. Spesielt kraft kokt på kylling er bra, da kylling inneholder alle tre aminosyrene. Kraft kokt på bein fra storfe inneholder kun glycin og glutamat. Les mer om det her.

Å koke kraft er enkelt, basisen er som følger:
Bein, gjerne med kjøtt på
Vann

Ha beina i en kasserolle, ha på vann og kok opp. Skum av, og la småputre noen timer. Det er også fullt mulig å ha i grønnsaker som løk, selleri og gulrot for å sette mer smak på det hele (jeg foretrekker den uten grønnsaker, så har jeg heller i dem om jeg brukr kraften til suppe).

Kraft kokt på skanke (med marg i beinet) er god og næringsrik, og er starten på en god (og næringsrik!) suppe. Oksehaler inneholder mye glycin og glutaminsyre, er billige og passer utmerket til å kokes lenge. Oksehalene koker du til kjøttet faller av bena (kan variere litt, men mange oppskrifter sier fire timer).

Det er en grunn til at det er kyllingsuppe som anbefales ved forkjølelse i gamle kjerringråd, og det er fordi ekte kyllingsuppe, med kraft kokt på kyllingbein (rester fra en helstekt kylling, eller andre mindre måltider), inneholder glutation!

Dette er grunnlaget for hvordan steinalderkostholdet motvirker inflammasjonen det vanlige kostholdet starter i kroppen, noen (som meg) kan trenge ekstra hjelp til å bli bedre. Det er ikke alltid nok å kutte korn, meieriprodukter og bønner/linser. Jeg har skrevet litt om det før, og vil skrive en nøyere forklaring av hvordan god (og også næringsrik) mat som egg og paprika kan ødelegge for bedring.

Kilder
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23491967
Connecting inflammation with glutamate agonism in suicidality
The Dopamine Hypothesis of Schizophrenia
Quinolinic Acid, an Endogenous Molecule Combining Excitotoxicity, Oxidative Stress and Other Toxic Mechanisms

Å falle og reise seg igjen

Som bipolar blir det en del øvelse i å falle i gjørma (og bli liggende) for så å kjempe seg opp igjen. Det er liksom bare sånn det er, svigninger. Svigninger som jeg ikke kunne forutse, som kunne gjøre dagene et helvete. Det er ganske begrensende å aldri kunne vite hvordan dagsformen er dagen etterpå, eller om noen timer for den del. Når senere kroppen sviktet, mye på grunn av medisinen jeg da gikk på, ble det bare verre. Du kan ikke planlegge to dager frem i tid når du ikke vet om du a) er apatisk b) er tungt deprimert (foretrekker apatien) c) ikke kan gå utenfor huset fordi du holder på å svime av hver gang du reiser deg.

Vel, jeg er ikke der lenger – og det er ikke takket være helsevesenet.

Jeg har hatt et tilbakefall, og igjen må jeg komme meg opp på bena. Den siste uka har vært en del stress og mye bekymringer, som førte til at jeg sov dårligere, det koblet med et mindre strikt kosthold ga meg flere gamle symptomer. Ikke det at kostholdet har vært dårlig, det har vært vanlig steinalder; dvs. egg, og en del frukt jeg oftest ikke spiser. Som er helt greit/akseptert innenfor det grunnleggende steinalderkostholdet som sagt, men jeg med mine problemer/utfordringer kan ikke spise mye av det. Spesielt ikke når jeg allerede er under belastning.

Jeg er overasket over at jeg gjør de samme feilene som tidligere, men reglene til spillet har også forandret seg, så når jeg tenker etter er jeg ikke særlig overasket likevel.

Jeg har en helt annen kropp og hjerne å forholde meg til. Før har jeg ikke en gang hatt valget i å trene, nyte godværet med en rask topptur, være energisk og fremtidsoptimist. Det er rart, det er annerledes, og det virker som det tar litt tid å venne seg til. Jeg tar ting bedre, og overvurderer hvor langt jeg er kommet på grunn av det. Men det er ting jeg ikke kunne gjøre før, med mindre jeg var hypoman, og det er ikke det jeg er nå. Jeg er frisk, sunn og om ikke glad, så ganske nært veldig ofte. Ikke deprimert, ikke tom, “helt ok.” Uten at det er løgn når jeg sier det, det går faktisk bra.

Distriktsnorge

Så selv om jeg gikk på trynet og slet meg ut – jeg holdt ut enda lenger enn sist denne gangen. Jeg blir sterkere, tåler mer belastning.

En annen ting – nå får jeg jo jobbet meg opp på nytt – har jeg lært noe siden sist? Jeg begynner med det antiinflammatoriske kostholdet igjen, og kommer til å følge det fremover. Noe jeg merket sist jeg startet, var at jeg lett glemte av karbohydratene og spiste for lite av dem – nå vet jeg det. Å kutte ut egg, som er en stor vitaminkilde, gjorde at jeg økte inntaket av lever (svin, okse, kalkun, lam om jeg hadde fått tak i).

Å bli bedre
Først våknet jeg, og kjente det var noe galt, jeg var mørk i hodet og tankene. Jeg ville ikke, ikke stå opp, ikke møte verden, bare isolere meg og håpe det går over av seg selv. Jeg finner det også vanskeligere å konsentrere meg, noe som ikke er særlig rart for stress påvirker dopamin og noradrenalin i PFT. Søvnmangelen min har godt på vei gjort meg sånn jeg er nå, men jeg velger å se på det sånn at det er en mulighet til å se hvordan det virker når jeg er på bunn og må komme meg opp. Jeg har ikke følt meg så dårlig fysisk på veldig lenge. Det tok meg litt tid å komme til den tankerekka, men nå har den festet seg.

Det går over – jeg har bare tenkt å hjelpe det på veien. Aller helst skulle jeg fått isolert meg litt også – for når jeg først blir så utslitt som jeg er nå er jeg veldig lett irritabel. Men det er litt verre å gjennomføre akkurat nå. Det går fortere om jeg får litt ro, men jeg trenger ikke “litt”, jeg trenger mye ro.

Det jeg derimot skal gjøre

  • Jobbe med søvn, jeg har tidligere fulgt disse rådene med god effekt
  • Kutte ned på fysisk aktivitet (for mye er ikke bra, og jeg har vært i for mye kategorien i det siste – så mye energi!)
  • Og selvfølgelig, kostholdet

Jo verre kroppen er, jo mer  er det å ta hensyn til. Derfor går jeg tilbake til antiinflammatorisk forskjellen fra vanlig steinalderkost er;

  • Ingen egg
  • Ingen søtvieplanter (potet, paprika, chili, aubergin osv.)
  • Ingen nøtter
  • Ingen krydder laget av søtvieplanter (paprikapulver, chilipulver)

Jeg forventer at jeg er friskere i løpet av kort tid, jeg er bedre i dag enn i går. Det er det som har vært litt av problemet i gjennom hele min tid i helsevesenet, hvor cyklisk sykdommene mine har vært. At det er uholdbart å leve slik, har vært vanskelig for leger å forstå. Det er ikke enkelt å utnytte gode dager når man aldri vet når de kommer og hvor lenge de vil vare.

Nå er jeg ganske stabil, men det krever at jeg jobber for det. Å ta en pille har aldri fungert, for hjernen (og kroppen) er ikke så enkel. Siden jeg er slapp enda er maten ganske enkel (for det er ikke vanskelig å spise slik), dette ble alt kastet i en ovn og forlatt i en halvtime;

Svin, søtpotet og brokkoli. Med mye kanel.

Flere nedturer gir flere muligheter til å trene seg opp. Selv om det er mer enn kjipt mens det står på.

Gammel viten

Det er ikke slik at det er én spesifikk årsak for psykisk sykdom som stemmer på alle, derimot er det sånn at en endring i livsstil (kosthold og trening) virker inn på så mange mulige årsaker at det er en enkel strategi å prøve – uten bivirkninger.

Om det er traume som ligger i bakgrunnen og skaper psykisk uro, er det kanskje ikke nok, men det vil allikevel hjelpe på å ha en hjerne og kropp som fungerer slik det skal for å bedre kunne forstå og jobbe med problemene.

*Jeg vil bruke engelske navn da de er lettere å søke opp for andre, informasjon på norsk er ikke alltid like grei å finne.

Ortomolekylær medisin
På 1950 tallet oppdaget canadiske forskere, ledet av Abram Hoffer, noe rart med urinen til flere schizofrene pasienter. De oppdaget en høy mengde pyrroler, og de kalte det mauve factor. To av tre schizofrene hadde denne abnormaliteten, som også hadde blitt oppdaget hos personer med LSD-introdusert psykose. Alle mennesker har pyrroler i kroppen, men en del har altså for mange. Denne tilstanden har mange symptomer, og flere av dem vil være symptomer på en psykisk sykdom.

Amerikaneren Carl Pfeiffer undersøkte senere det samme, han fant ut den kjemiske årsaken til at et høyt pyrrolenivå gikk ut over pasientens mentale helse;

Pyrroler binder seg nemlig til mineralet sink og vitaminen B6. Og når pyrrolene blir skilt ut med urinen, forsvinner også næringsstoffene de hadde bundet seg til.

Så disse galehuspasientene, på grunn av deres økte produksjon av pyrroler, hadde mangler av både sink og B6. Sink er et av våre viktigste mineraler og er med i over 300 prosesser i kroppen, ikke minst er det viktig for dannelsen av nevrotransmitterne vi trenger for at hjernen skal fungere. Vitamin B6 er likeså viktig for disse nevrotransmitterne, og for å hjelpe kroppen å bekjempe oksidativt stress, som igjen påvirker hele kroppen (deriblandt hjernen). Når kroppen da kvitter seg med disse to i store kvanta, har den ikke lenger nok til at den kan opprettholde alle funksjoner på et tilfredsstillende nivå. Abram Hoffer beviste at ved mangler kan kroppen nedprioritere enkelte “uviktige” funksjoner.

En pyrrolering – Wikipedia

Senere er det funnet andre kjemisk forbindelser som binder seg til/forstyrrer næringsstoffer, som fytinsyre som finnes i mye av kostholdet til den gjengse person (korn, bønner, frø, nøtter). Om det er noe som går igjen ved psykdom, er det sinkverdier utenfor det normale.

Forstyrrelser i kroppens mineralbalanse  er påvist i disse tilstandene;

  • Schizofreni
  • Bipolar
  • Autisme
  • Depresjon
  • Angst
  • ADD/ADHD

Og rart er det jo ikke, da da nevrotransmittersyntesene er avhengige av tilgjengelige næringsstoffer for å fungere. Og nevrotransmittere er signalstoffene i hjernen. Det er som sagt mye som kan påvirke kroppens evne til å ta til seg næring – dagens vanlige kosthold med mye korn og meieriprodukter er ikke ideelt. Spesielt ikke for de av oss som sliter med hjernen, vi trenger næringen vår!

Lithium, som blir brukt i behandling av bipolar lidelse, ble oppdaget i 1940årene og brukes enda i dag – Lithium har potensielt svært farlige bivirkninger. Cocktails med flere ulike medisiner er vanlige, bivirkninger likeså. Men litt bivirkninger er kanskje bedre enn å være psyk? Somatiske pasienter må ikke finne seg i det samme som vi psykise – medisinene våre er utdaterte, det finnes bedre metoder, enkle metoder, de må bare bli kjent og tatt i bruk.

“For every drug that benefits a patient, there is a natural substance that can achieve the same effect.” — Pfeiffer’s Law

Kilder

Effects of Zinc and Ferritin Levels on Parent and Teacher Reported Symptom Scores in Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Ozgur Oner, Child Psychiatry Department, Dr Sami Ulus Children’s Hospital, Telsizler, Altindag, Ankara, Turkey. Fogarty International Center Mental Health and Developmental Disabilities Program, Children’s Hospital, Boston, MA, USA

Tracemetals, neuromelanin and neurodegeneration: an interesting area for research
T. S. Sathyanarayana Rao, Luigi Zecca,* and  K. Jagannatha Rao**
Comparative analysis of serum manganese, zinc, calcium, copper and magnesium level in panic disorder patients
Nahar Z, Azad MA, Rahman MA, Rahman MA, Bari W, Islam SN, Islam MS, Hasnat A
Zinc, manganese, calcium, copper, and cadmium level in scalp hair samples of schizophrenic patients.
Rahman A, Azad MA, Hossain I, Qusar MM, Bari W, Begum F, Huq SM, Hasnat A.
Toxic Metals and Essential Elements in Hair and Severity of Symptoms among Children with Autism
Eleonor BLAUROCK-BUSCH,a Omnia R. AMIN,b Hani H. DESSOKI,c and  Thanaa RABAHd
Trace elements in bipolar disorder.
González-Estecha M, Trasobares EM, Tajima K, Cano S, Fernández C, López JL, Unzeta B, Arroyo M, Fuentenebro F.
Nutrition Power
William J. Walsh

Stress – Sløver hjernen

Under stress starter kroppen en mengde funksjoner for å overkomme presset/belastningen den blir utsatt for. Som å aktivere HPA aksen, som kort fortalt er hypotalamus, hjernens kontrollsenter, som ber kroppens hormonproduserende kjertler om å sette kroppen i beredskap. Hormon betyr fra gresk “å starte”, men hva HPA aksen er, og hvilke prosesser den starter i kroppen, står det mer om her. Når HPA aksen aktiveres, stimuleres også andre deler i hjernen enn hypotalamus, nemlig ventral tegmental area (VTA), en del av den mesocorticale dopaminstien i hjernen. Denne stien går fra VTA til den prefrontale cortex.

Kognitiv svekkelse

Den prefrontale cortexen (PFC) i hjernen styrer en del viktige funksjoner;

  • Konsentrasjon
  • Problemløsning
  • Målorientert adferd

Både dopamin og noradrenalin er å finne i denne delen av hjernen, og de spiller inn på våre kognitive evner. Dopamin i PFC, i forhold til kognisjon, fungerer som ved en omvendt U kurve. Med for lite dopamin fungerer ikke hjernen optimalt, men for mye og hjernen kan ikke skille viktig fra uviktig informasjon (stimuli) > nedsatt evne til å fungere.

Dette går igjen på hva som hadde vært fordelsaktig i en fight-or-flight situasjon, da trengs ikke innviklede tankemønstre eller konsentrasjon. Ergo gir det mening å sette PFC ut av spill. Det er ganske vanlig for psykisk syke å ha nedsatt konsentrasjon og hukommelse, i tillegg er det en bivirking på flere medisiner. Hjelper lite å kunne en mengde strategier for å komme seg ut av den psykiske problemstillingen hvis hjernen ikke kan finne frem informasjonen fra tidligere psykdomsperioder og hente erfaringer derifra. Slik faller man fort i samme klemma som tidligere, selv om man “vet bedre”.

Medisiner

A-typiske antidepressiva, NDRI, påvirker dette systemet. NDRI står for ‘Norepinephrine Dopamine Reuptake Inhibitor’, norepinephrine er noradrenalin på norsk. Noradrenalin blir dannet av dopamin, så disse to henger ofte sammen. En slik medisin er Wellbutrin, fra felleskatalogen under ‘mindre vanlige bivirkninger’   står det;

  • Forvirring
  • Konsentrasjonsvansker

Mindre vanlige bivirkninger betyr 1 av 100 får dem. Problemet er at forvirring og konsentrasjonsvansker også er symptomer på psykisk sykdom. Gjerne fordi det er noe galt med dopamin og noradrenalin i PFT! Å da bruke NDRI, som kan føre til overstimulering av hjernen, er dømt til å misslykkes. Hvis Wellbutrin ikke fungerer, gir deg dårligere konsentrasjon/fokus er det en sjanse for at det rett og slett ikke er dopamin eller noradrenalin som er problemet ditt! Har du også prøvd SSRI, uten effekt, er det nok heller ikke serotonin. Da sitter du igjen med inflammasjon. Inflammasjon kan bedres ved hjelp av et kosthold med lavt innhold av omega6, og ved å utelukke gluten og helst meieriprodukter også.

Hvis derimot NDRI virker på deg, så flott! 🙂 Dette kan også løses uten piller. NDRI øker mengden dopamin som blir tatt opp, men å øke dopamin kan også gjøres naturlig. Dopamin dannes av aminosyren tyrosin, som finnes i kjøtt av storfe, gris, kylling, fisk. For at tyrosin skal gjøres om til dopamin trengs også mineralene sink, magnesium og jern. Til sist trengs det B-Vitaminer. Dette finnes i grønnsaker. Det er også viktig å ikke spise mat som inneholder mye fytinsyre, som korn (alle sorter; hvete, spelt, rug, havre), bønner, nøtter og frø (de to siste inneholder også mye omega6).

En annen ting hjernen trenger for å kunne fungere, er antioksidanter. Når dopamin og noradrenalin forbrennes skapes det frie radikaler, antioksidanter rydder opp. Den kraftigste antioksidanten i kroppen er glutation, som er dannet av aminosyrene glycin, cystein og glutamatsyre. Som også kommer fra mat! Les mer om glutation her.