Hvordan steinalderkost bedrer psykisk helse – Inflammasjon

Jeg finner det veldig interessant at ketamin (virker antiinflammatorisk/betennelsesdempende) kan bli brukt på “treatment resistant”e pasienter innenfor det bipolare og hos alvorlig deprimerte. Det også har vist effekt hos akutt suicidale. Studier har  vist at blodmarkører for inflammasjon er økt hos dem som opplever psykose (shizofreni og bipolart).

Grunnen til at dette er så imponerende er at “treatment resistant” bare betyr at alt av vanlige medikamenter er prøvd, og de har ikke fungert. Det jeg leser ut av det er at vedkommendes hovedproblem, det som skaper symptomene på psykdommen, ikke har med nevrotransmitterne i seg selv å gjøre. Tradisjonelle medisiner påvirker nivået av nevrotransmittere (oftest ved å forsøke å øke dem), når medisinene ikke gir ønsket effekt er det fordi det ikke er mengden nevrotransmitterne som er problemet. Ta dopamin som eksempel, ved inflammasjon vil dopamin sende et svakere signal i hjernen, selv om det er et ok nivå av stimuli.

En steinalderdiett kan dempe inflammasjonen betraktelig. Se på ADHD medisin, Ritalin, det er en NDRI og påvirker dopamin og noradrenalin. ADHD kan bedres uten medisin ved omlegging av kosten til gluten og kaseinfritt. Les hvordan dette virker nedenfor. Jeg som bipolar opplever å være meget mer stabil i humøret, og har fått igjen konsentrasjon og fokus. En mulighet for psykose (av flere) er en dårlig regulering av dopamin i den prefrontale cortex (en grei hypotese siden dopamin operer i den delen av hjernen som lar oss tolke virkeligheten?), de som har denne svakheten kunne forebygge sine psykdomsepisoder med et antiinflammatorisk kosthold.

Nå tar jeg ikke stilling til bivirkningene som følger med “korrekt” medisinering, å påvirke disse systemene på kunstig vis lar ikke kroppen opprettholde likevekt, noe som er alfa og omega for riktig funksjon!

SSRI hemmer ikke opptaket av serotonin bare i hjernen, men også i Det Sentrale Nervesystem (DNS), som gjør at hele kroppen blir påvirket. Serotonin regulerer musklene, setter dem i arbeidsmodus eller lar dem slappe av, når SSRI kommer inn i kroppen og begynner å virke, settes musklene i gir hele tiden, som fører til utmattelse (en helt vanlig bivirkning på SSRI).

Når dopaminopptaket hemmes, kan hjernen bli overbelastet av stimuli. NDRI, som wellbutrin og ritalin, kan da føre til angst og uroligheter. Pussig nok det de skal motvirke. Dette er fordi både for mye og for lite dopamin i hjernen er negativt. Ticks er også en bivirkning på NDRI, fordi dopamin også påvirker hjenedelen striatum som lar oss styre motorikken vår.

Tenk deg nå at verken serotonin eller dopamin (og noradrenalin som påvirkes av dopaminnivået) er årsaken til symptomene hos den psyke, å gå på medisiner vil da gi potensielt svært negative virkninger på funksjonen og livskvaliteten til vedkommende.

Inflammasjon
Inflammasjon i kroppen påvirker hjernen på flere måter;

  • Konsentrasjon
  • Hukommelse
  • Fokus
  • Logikk
  • Humør

Gluten og kasein er to proteiner som er vanskelige for kroppen å fordøye som fører til inflammasjon, disse forekommer i det første som går ut av kostholdet når en bytter til steinalder: korn (hvete, spelt, rug osv.) og meieriprodukter (melk, ost, fløte). Et annet protein, lektin, som finnes i både korn og bønner/linser er også et slikt tungfordøyelig protein som kroppen ikke tåler. For mange vil en oppleve bedring ved å kutte ut disse tre; korn, meiriprodukter og bønner/linser men det er ikke nok for alle.

Noe annet å ta hensyn til når det kommer til inflammasjon er høyt inntak av ustabile fettsyrer, som omega6. Omega6 finnes i margarin og andre vegetabilske oljer. Nøtter og frø inneholder begge mye omega6, og disse er ikke anbefalt i store mengder – spesielt ikke for dem som sliter med noen av problemene ovenfor.

Gode fettkilder er kokosolje, smør (smør inneholder noen få melkeproteiner, om en er veldig følsom kan smøret klarnes), fett som sitter på kjøtt (okse, svin, lam, elg, osv.), rød palmeolje (det er ikke palmeoljen som er skadelig for kroppen, men måten palmeolje fremstilles på som skader miljøet. Kjøp et merke som støtter bærekraftig produksjon!) god olivenolje (brukes sparsomt pga. omega6 innhold, og alltid kald! olivenolje tåler ikke høy varme til steking!).

Humøret
Jeg har tidligere skrevet om inflammasjon, dopamin og konsentrasjon så nå vil jeg fokusere på depresjonen som kan følge på. At konsentrasjon og fokus fyker ut døra når depresjonen kommer opplever mange, det er vanskelig å forholde seg til verden nåe helt basiske funksjoner i hjernen “skrus av”. Det er bare en av flere funksjonssvikter man kan oppleve som psykisk syk. Dopamin og konsentrasjon kan du lese om her.

Hovedaktøren i dette kalles NMDA, en viktig reseptor i hjernen. En såkalt ‘excitatory receptor’, excited kan på norsk oversettes til å bety opphisset. Å stimulere denne reseptoren i stor grad fører til en negativ opphisselse/spenning i kroppen som kan manifestere seg som depresjon (med mulige suicidale trekk), som indre uro (angst hos noes), og fordi det er de samme funksjonene som virker på NMDA som på dopamin og noradrenalin, kan også virkelighetsoppfatningen være ustabil i disse tilfellene (paranoia).

Igjen, forebyggende arbeid gjennom riktig kosthold vil bedre livskvaliteten til dem som lever med dette.

Når inflammasjon oppstår i kroppen skjer det noe i hjernen, som forstyrrelsen av dopaminveiene jeg har nevnt tidligere, men også andre ‘hjerneveier’ påvirkes av inflammasjon. Nemlig kynurenine pathway, hvor spesielt økningen av Quinolinic acid (QUIN) er av betydning.

Denne syren finnes i hjernen og er nødvendig for oss, men ved for store konsentrasjoner er den giftig. Den øker det oksidative stresset i hjernen, som nok allerede er høyt da inflammasjon har oppstått og det normale kostholder tillater det, og det ender med celledød.

Økt oksidativt stress (både fra kostholdet, og QUIN produksjon) gir bunn for en økning av nevrotransmitteren glutamat i hjernen, som lik QUIN er giftig i store mengder, noe som også overarbeider NMDA. Dette går i sirkler, og det ene påvirker det andre. Til slutt smeller det, og det kunne vært ungått. Faktorer vi kan kontrollere, nemlig kosthold, kan dempe både inflammasjon (se over) og oksidativt stress.

Mot oksidativ stress er det spesielt antioksidanter som er de viktige medspillerne. Vitaminene C og E er antioksidanter, men den sterkeste antioksidanten av dem alle er glutation. Glutation er et tripeptid som består av aminosyrene glycin, glutaminsyre og cystein. En god kilde vil være god, gammeldags kjøttkraft. Spesielt kraft kokt på kylling er bra, da kylling inneholder alle tre aminosyrene. Kraft kokt på bein fra storfe inneholder kun glycin og glutamat. Les mer om det her.

Å koke kraft er enkelt, basisen er som følger:
Bein, gjerne med kjøtt på
Vann

Ha beina i en kasserolle, ha på vann og kok opp. Skum av, og la småputre noen timer. Det er også fullt mulig å ha i grønnsaker som løk, selleri og gulrot for å sette mer smak på det hele (jeg foretrekker den uten grønnsaker, så har jeg heller i dem om jeg brukr kraften til suppe).

Kraft kokt på skanke (med marg i beinet) er god og næringsrik, og er starten på en god (og næringsrik!) suppe. Oksehaler inneholder mye glycin og glutaminsyre, er billige og passer utmerket til å kokes lenge. Oksehalene koker du til kjøttet faller av bena (kan variere litt, men mange oppskrifter sier fire timer).

Det er en grunn til at det er kyllingsuppe som anbefales ved forkjølelse i gamle kjerringråd, og det er fordi ekte kyllingsuppe, med kraft kokt på kyllingbein (rester fra en helstekt kylling, eller andre mindre måltider), inneholder glutation!

Dette er grunnlaget for hvordan steinalderkostholdet motvirker inflammasjonen det vanlige kostholdet starter i kroppen, noen (som meg) kan trenge ekstra hjelp til å bli bedre. Det er ikke alltid nok å kutte korn, meieriprodukter og bønner/linser. Jeg har skrevet litt om det før, og vil skrive en nøyere forklaring av hvordan god (og også næringsrik) mat som egg og paprika kan ødelegge for bedring.

Kilder
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23491967
Connecting inflammation with glutamate agonism in suicidality
The Dopamine Hypothesis of Schizophrenia
Quinolinic Acid, an Endogenous Molecule Combining Excitotoxicity, Oxidative Stress and Other Toxic Mechanisms

Advertisements

3 thoughts on “Hvordan steinalderkost bedrer psykisk helse – Inflammasjon

  1. Pingback: Metylering – DEL 1 | En samling

  2. Pingback: Stresset hjerne – Sykt menneske | En samling

  3. Pingback: Metabolsk syndrom | En samling

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s