Å mestre stress

Nå har jeg skrevet en del om hva stress gjør med oss, jeg har ikke gått gjennom alt (for joda, det er mer), men det kunne være greit å skrive litt om stressmestring også. Dette er et work in progress for min del, da stress fremdeles kan få overtaket over meg med alle de følger det har (mitt vedkommende: tankekjør, uro, irritasjon, negativ innstilling til alt og alle, håpløshet, kort lunte, suicidal).

Dette er min liste, hvilke strategier som funker for deg må du finne ut. Ikke alle har like god effekt, ikke alle virker i en gitt setting, og noen ganger er det bare å forebygge så best man kan og tørke opp når begeret har runnet over.

Søvn
Søvn er viktig. Som i, utrolig viktig. Åtte-ni timer. Hvile er viktig for kroppens funksjoner, og selvfølgelig hjernen. Restitusjon. Søvn hjelper til med å opprettholde riktig balanse av hormoner i kroppen.

Musikk
Musikk har to funksjoner: Det gir en mulighet til å flytte fokus fra situasjon x til å bare lytte (kan være vanskelig), og det treffer hva det enn er som spinner rundt inne i hodet og roer det ned. For meg er det forskjellige sanger til forskjellige tankekjør, sinnsstemninger eller hvilken situasjon jeg er i som krever bakgrunnsstøy.

Favorittsangen når stemningen er lav, er ikke den samme som når jeg er høy. Da kan sangen ha forandret innhold og mening og i stedet for å roe ned er den irriterende plagsom. Siden jeg neppe er et eget tilfelle vil jeg påstå at hvilke toner/melodier/tekster som virker for den enkelte er høyst individuelt.

Aktivitet
Fysisk aktivitet gir et utløp for stress, og dermed reduseres stressfølelsen. MEN, og det er et men her, tung fysisk aktivitet i en periode med mye stress kan gjøre vondt verre. Forklaringen for dette er at fysisk belastning er nettopp det, en belastning, lik stress er en belastning på kroppens system. Så i de verste periodene, i stedet for å slite seg ut fysiskt kanskje ta en rask gåtur? Det gir mindre belastning men frigjør allikevel gode hormoner som kan forbedre og lette sinnet.

Sosialt samvær
Det er et hormon som frigjøres når mennesker er i kontakt med hverandre, oxytocin. Dette gjør at vi føler oss bedre, i alle fall i teorien. Jeg er litt usikker på om det virker like bra for dem av oss som ikke er så glad i andre mennesker tett på, men det er noe jeg vil finne ut.

Gladnyheten er at oxytocin også stimuleres av kontakt med dyr, så hunder, katter, hester, marsvin for alt jeg vet (hvorfor ikke, alle dyr har jo en beroliggende effekt på dem som liker dem) kan være gode følgesvenner 🙂

Kosthold
Og selvfølgelig, kosthold. Spesielt vil magnesium være viktig i perioder med stress – fordi stress får kroppen til å skille ut magnesium. Også er det viktig å passe på å få i seg nok omega3, lite omega 6 og flere antioksidanter.

Da er det selvfølgelig fornuftig å følge et steinalderkosthold som øker opptak av magnesium, kutter omega6 og inneholder plenty antioksidanter. Start med å kutte kornprodukter (brød/pasta/kornblandinger++), meieriprodukter, bønner/linser. Vær forsiktig med korn og frø, og spis fet fisk og kjøtt, samt mye grønnsaker.

2 thoughts on “Å mestre stress

  1. Jeg er veldig enig i alt du skriver 🙂
    Dette med mat er så utrolig viktig, mye viktigere enn de aller fleste tror.
    Jeg spiser ingenting gluten, soya eller egg grunnet Cøliaki og allergi. Melkeprodukter skal jeg heller ikke ha mye av, rett og slett fordi jeg merker at hjernen min reagerer på det og noen ganger magen (om det blir for mye)
    Men jeg er ikke flink til å lage mat og har panikk for bakterier på kjøkkenet spessielt, så jeg velger som regel en lettvint løsning, som f.eks mc donalds! (Huff)

    Om man spiser litt melk, men ikke mye, tror du det har noe å si? Er litt usikker selv! Det er så mye mer melk som er godt! Som ost og sjokolade og rømme!! Vet du om noe pålegg som smaker godt? Eller har noen tips til en god middag uten alt det man ikke skal ha??

    Du har en flott blogg og jeg synes det er veldig positivt at noen endelig kaster litt lys over hva mat egentlig gjør med en.

    Etter jeg sluttet å spise gluten så merker jeg en stor forbedring med tanke på ADHD’n, jeg kjenner også at det kan bli verre om det er mye melk i maten. Selv går jeg ikke på noen medisiner, fordi jeg føler at å spise riktig kan rette opp i mye 🙂

    • Takk for hyggelig tilbakemelding! 🙂

      Jeg er stor fan av enkel mat, som å kjøpe en hel kylling, krydre den, steke hele fuglen i ovnen på 200C (ca. en halv time pr. kilo kylling) sammen med grønnsaker. Da blir det også rester 🙂 Skroget og de andre bena kokes det kraft på som kan fryses ned og senere brukes til suppe eller sauser.

      To gode oppskriftssider:
      chowstalker.com & thefoodee.com
      Noen av oppskrftene er med meieriprodukter, men flere er ikke det. Den greieste måten å finne ut hvor mye melk du tåler er å unngå det helt en periode på 3-4 uker, for så å reintrodusere det. Selv tåler jeg svært lite, blir lett ukonsentrert. Savner brunosten min innimellom 😦 Og cottage cheese, og fløteis. Men så trives jeg bedre uten så da er det verdt det 😉 Mørk sjokolade (~70%) er uten melk, men les ingredienslista for å være sikker! Flere bruker soyalechitin som emulgator (men har funnet uten). Kakao+most søtpotet+kokosolje+vaniljepulver er ganske godt altså 🙂

      Er selv medisinfri, og det er herlig 🙂 Så utrolig mye kosten har å si, og hva litt forandringer kan gjøre! Så bra det funker for deg også, håper at dette blir mer kjent så flere kan trappe ned/kutte medisiner. Det er lov å håpe 🙂

Leave a Reply

