Sammenbrudd og pannekaker

Jeg har gått gjennom en god del stress i de to siste ukene, og er enda ikke helt ute av det. Jeg merker det på kroppen; jeg er rastløs, ukonsentrert, glemsom, irritabel. Og ikke minst sliten. Alle disse tingene styres av dopaminet i hjernen, og for å lette på skadene må altså kroppen få hjelp til å både produsere nok dopamin og å slappe av. For min del er det kraftig ‘brainfog’ som er problemet nå, jeg sliter med å lese lange tekster og å få med meg innhold i både tekst og tale. Det er slitsomt

For at dopamin skal syntetiseres trengs

  • Aminosyren tyrosin (kroppen kan omdanne aminoyren fenylalanin til tyrosin)
  • Vitamin B6
  • Sink

En annen ting som er viktig for dopamin er antioksidanter. Dopamin er følsomt for oksidativt stress. Antioksidanter finnes i grønnsaker og den sterkeste av de alle (glutation) finnes i god, enkel kjøttkraft. Et annet viktig mineral for stressmestring, som finnes i kraft, er magnesium. Ved stress skiller kroppen ut magnesium med urinen og det er derfor viktig å få i seg mer magnesium i perioder med stress. Kroppen trenger påfyll. Kraft inneholder også andre viktige aminosyrer og andre sporstoffer, blandt annet inneholder den glycin som – ved siden av å være bestanddel av glutation – sammen med prolin danner kollagen, et protein som er viktig for leddhelse og for huden (som er bygget opp av kollagen). Og det har en positiv innvirkning på leveren, som videre har med energinivå og rensing av avfallsstoffer, noe som er viktige funksjoner for god helse.

Noen linker til oppskrifter på kjøttkraft (jeg spiser suppe til frokost/lunsj om dagene – kraft fra oksehaler og margbein, tilsatt hvitløk, gresskarsquash og evt. kjøtt fra oksehalene eller kjøttdeig/karbonadedeig);
http://wellnessmama.com/5888/how-to-make-bone-broth-tutorial/
http://www.mindbodygreen.com/0-9890/10-benefits-of-bone-broth-gut-healing-recipe.html
http://www.westonaprice.org/food-features/broth-is-beautiful
Disse har alle grønnsaker i – men det er ikke nødvendig. Alt som trengs er egentlig bein og vann. Gjerne litt eplecidereddik, for syren gjør at bena slipper fra seg mer næring (mineraler). Som jeg sikkert har nevnt før, oksehaler setter en veldig god kjøttsmak på krafta!

Vitamin D og B12 er også viktig for kognitive funksjoner.

Bananpannekaker

3 egg | 3 eggs
1 mellomstor banan | 1 medium banana
1 toppa ss kokosmel | 1 big Tbsp coconut flour

Del bananen i mindre biter og kjør først egg og banan i en foodprocessor til det blir nogenlunde jevnt, ha i kokosmelet og miks til alt er rørt ut i en røre uten klumper (om du vil ha store bananbiter i pannekakene går jo det også 😉 ) Jeg syns de er best når røra er litt flytende, men ha i litt ekstra kokosmel om den blir for tynn, husk at kokosmel er veldig drygt så du trenger ikke mye! Jeg smakssetter disse med kanel og muskat, men det går på øyemål. Har i såpass mye at det temmer banansmaken. Stekes i det fett som tåles, her ble det kokosolje. De har en herlig sprø kant og er lette å snu (kan også være ganske store uten at det blir vanskelig), stekes på lav varme.

Pulse the eggs and the banana in a foodprocessor until well blended, add the coconut flour and let it mix until it forms a runny batter. I add cinnamon and nutmeg, enough to lower the taste of the banana. They have a crisp edge and are easy to flip. Cook on low heat in good fat. I used coconut oil.

Som sagt – min hjerne er ganske sliten nå, egentlig skulle jeg skrevet om sink-og-kobber-ubalanse og innvirkningen det kan ha på hjernen, men det får bli til en annen gang. Nå jobber jeg med å være zen og ikke la meg påvirke av livet og ting jeg ikke kan gjøre noe med. Det går ikke alltid like bra, men jeg får hjelp:

Lewis Black

The role of diet in cognitive decline.

2 thoughts on “Sammenbrudd og pannekaker

  1. Hei 🙂

    For en interessant og flott blogg du har laget. Fantastisk og se at du ved hjelp av kostholdet har klart å ta kontroll over din egen sykdom. Det er veldig spennende lesning for meg og hele min familie som lenge har slitt med at vi enklere blir stresset enn andre. Har lenge prøvd å endre måten jeg tenker på men har opplevd at det ikke har vært fungert optimalt. Du har nok rett i at man samtidig må fokusere på det fysiske også. Folk har en tendens til å glemme at psyken har et fysisk fundament, og at all psykisk sykdom derfor også er fysisk. Har begynt å endre kostholdet, men for meg har yoga først og fremst vært en redning. Yoga aktiverer det parasympatiske nervesystemet og reduserer tendensen til å aktivere det sympatiske nervesystemet. Merker jeg er mye mer følelsesmessig stabil enn før, og at det er enklere å ta ibruk alt jeg har lært i terapi. Dette kunne jo kanskje vært noe for deg også 🙂

    Masse lykke til. Du er nok på rett spor 🙂

    • Takk for hyggelige ord! 🙂
      Pust og tilstedeværelse har hjulpet meg en god del når det kommer til dissossiering og andre hendelser, men som du sier, psyken har et fysisk fundament. Det blir en ond sirkel hvor hjernen (på grunn av mindre optimal næring) blir lettere stresset, og stresset vil igjen gjøre hjernens (og mer av kroppens) kjemi ustabil > mer stress.
      Har veldig lyst til å lære meg pustingen fra yoga! Pust er et tema jeg ikke kan så mye om (enda), men å få klaret tankene/roet ned såpass at terapi når inn må jo sies å være svært nyttig.

      Det er for lite fokus på slikt som dette. Hjelper lite med terapi om man, av en eller annen grunn, ikke kan ta nytte av kunnskapen. Det er ikke bare bare om nervesystemet er aktivert 😉

      Takk det samme til deg!

Leave a Reply

