Still on the same page

Jeg føler at jeg burde skrive mer her nå, det har vært lite oppdateringer og det er mye, mye igjen av temaet. Kobber/sink balanse er noe jeg tenker mye på for tiden, og noe jeg ønsker å skrive om, men hjernen funker ikke helt slik den skal. Så er det metylering, særlig i forhold til psykoser er dette interessant. Ja, og energinivåer. Leveren spiller en stor rolle i det hele, og den igjen påvirker kobber/sink balansen.

Jeg var egentlig ganske irritert – igjen – over at jeg ikke kommer meg fort nok, men igjen innså jeg at jeg har gått gjennom noe uten å bli deprimert. Jeg knakk sammen og en mengde frustrasjon slet seg løs på en ukonstruktiv måte – vanligvis trener jeg bort slik “overskuddsenergi” og jeg er igjen tilbake på treningssenteret i styrkesalen så det går bedre med den saken. Det gikk over fort og det skjedde ikke noe – som jo er fint i seg selv.

Så er det også sjeldent jeg har klart å holde meg til et prosjekt over lengre tid, det har alltid kommet “noe” i veien, gjerne en depresjon eller noe slikt. Det er nytt for meg å ikke være syk ever so often. Jeg går på en måte bare å venter på at noe skal skje, og så skjer det ikke. Rare greier.

Godt er det – men merkelig. Og jeg er tydeligvis ikke kommet helt på godfot med det. Får se hvordan det går – i morgen blir det styrketrening og tur med valpen 🙂 Ja, og lesing av en del forskningspapirer til en post jeg vil skrive.

Det virker kanskje ikke særlig friskt, men det er milevis fra hvordan jeg var i fjor på denne tiden!

5 thoughts on “Still on the same page

  1. Hei Aslaug!
    Jeg har prøvd ut forskjellige varianter av paleo i seks måneder nå, blandt annet GAPS og lavkarbo under 50g carb/dag, men jeg har ikke opplevd store positive forandringer og har til tider følt meg dårligere enn tidligere. Men nå har jeg funnet en mulig årsak, og føler meg mye bedre igjen. Kanskje gjelder det deg også so here we go:

    1. Jeg har problemer med biogene aminer i mat, slik som histamine og tyramine,
    http://thatpaleoguy.com/2011/04/11/histamine-intolerance/
    http://www.dietinvestigation.com/diet-blog/?p=224

    2. Jeg trenger litt mer karbohydrater:
    http://perfecthealthdiet.com/2010/11/dangers-of-zero-carb-diets-i-can-there-be-a-carbohydrate-deficiency/

    Håper det gir deg litt ny inspirasjon!

    • Hei Henrik! Takk for kommentar 🙂

      Hvis du ikke tåler histaminer, vet du hvordan metyleringsstatusen din er? Høyt histamin i blodet og undermetylering ser ut til å henge sammen (dette kan godt være et problem for meg, så jeg skal sjekke det opp nærmere, har til nå bare sett på metylering alene. Har flere i familien som undermetylerer.)
      http://naturalhealthmedicine.com.au/news/43-being-highly-competitive-is-a-good-thing-right.html

      Kroppen skiller også ut histamin som forsvar mot patogener:
      http://www.plospathogens.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.ppat.1002619

      Metylering påvirkes av leverens helse, og om leveren ikke fungerer vil tungmetall og annet avfall ikke bli skilt ut slik det skal som igjen sørger for at kroppen forblir syk. Spiser du mye fisk (kommer an på hvor den er fisket, størrelse og alder, såklart) kan du få i det kvikksølv, et tungmetall, som om du er følsom kanskje også er mer negativt for deg enn andre? Kvikksølv aktiverer i alle fall histaminutløsning i kroppen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20222982

      Jeg følte meg i begynnelsen bedre av lavkarbo, men har funnet ut, slik som deg, at for lite karbohydrater ikke fungerer. PHD virker ikke helt på meg den heller, for mye karbo og jeg tåler ikke det heller. Skal ikke være lett, alltid. Så er det typen karbo også, det er slett ikke alt jeg tåler. Særlig når det kommer til grønnsaker og frukt 😦

      Har gitt meg mye å sette meg inn i når det kommer til histamin, og dets påvirkning på immunforsvaret. Et nytt område å se på! 🙂

      • Jeg leste i et av dine innlegg at plagene dine begynte med sterk hodepine, og det kan være forårsaket av for mye tyramine i kroppen. Man fant dette ut ved at pasienter som brukte en type antidepressiva MAO-inhibitors som hemmer nedbrytning av aminer i kroppen fikk hodepine av ost, “the cheese effect”. Man sporet dette til en opphopning av Tyramine. Mange døde pga akutt høyt blodtrykk. Så alle som tar denne medisinen må gå på lav tyramine diett, dvs ingen alkohol, spekemat, ost osv. Jeg tror histamin og tyramine begge er et problem hos disse folkene

      • Migrene er komorbid med bipolaritet (med mer), og forbundet med oksidativt stress. Noen av aurasymptomene mine går på virkelighetsoppfatningen, som kan tyde på forstyrret dopaminaktivitet (dopamin igjen er påvirket av oksidativt stress). At jeg hadde mye frie radikaler i tiden jeg var mest plaget overasker meg ikke, og det er nok svært mange årsaker til det.

        Heldigvis er MAOi’s ikke særlig i bruk i dag, å hemme de monoamine oxidase proteinene er en svært dårlig ide når de gjør så mye i kroppen. De er for eksempel del av oppryddingen i synapsen etter nevrotransmitterne har blitt sluppet ut av aksionet. Da er det MAO som plukker opp nevrotransmittere som ikke har gått videre. Å hemme disse vil da gjøre at nevrotransmitterne (alle typer) oppholder seg lenger i synapsen, som fører til en økning i mengden stimuli det mottagende nevron får. Ta serotonin, det finnes ikke bare i hjernen, men også i ryggmargen og i musklene. For mye og systemet blir overarbeidet (det er en grunn til AD medisiner har slapphet på bivirkningslista).

        Om tyramin og histamin ikke er et problem før medisinering, bli det i alle fall et. Det gjelder for alle som begynner med MAOi, både friske og syke. Jeg tror ikke det er en løsning for alle, men flere årsaker. Hvorfor er histaminet høyt, for eksempel? Hvorfor lagrer kroppen mye av det, i stedet for å skille det ut? Samme med Tyramin. I autisme er det målt både høyt kobber og høyt histamin; kobber beskytter kroppen mot for mye histamin, så er det derfor kobberopptaket er så høyt, for å motvirke histaminet som er samlet? Histamin blir sluppet ut i kroppen gjennom immunforvaret som en reaksjon på et eller annet, for eksempel mat, eller pollen. Det er uansett en vond sirkel siden både forhøyet histamin og forhøyet kobber (Tyramin spiller visst også en rolle her) er negativt for hjernen, som skaper mer oksidativt stress > øker kroppens behov for sink, som trengs for å bekjempe frie radikaler, samt beskytte mot kobberoverdose.

        Histamin vil f.eks. øke om kroppen ikke klarer metylere det tilstrekkelig, da trengs det metyldonorer i kosten for å rette på dette. Det kan jo være en årsak, både over- og under-metylering er målt i flere psykiske sykdomer (Walsh Institute/Pfeiffer).

        Tyramin påvirker insulinet, virker det som, og dermed også leveren. Som kan føre til opphopning av kobber. Så er det slik at tyramin blir dannet av tyrosin, som også danner dopamin, dette skjer av bakterier i tarmen. Er det da tarmfloraen som er problemet for disse folkene?

        Nøyaktig hvor problemet ligger kan være vanskelig å vite 🙂

Leave a Reply

