Probiotika, stress påvirker tarmfloraen

Først en definisjon på stress:
Stress is defined as an acute threat to the homeostasis of an organism. It may be real
(physical) or perceived (psychological) and posed by events in the outside world or from within.

Når stressnivået er høyt og det parasympatiske nervesystemet styrer oss, nedprioriteres fordøyelsen. Det produseres færre enzymer, de som bryter ned mat i tarmen, og maten blir da dårligere fordøyd.

I disse forholdene skjer det en oppblomstring av bakterier i tarmen. Dette er ofte de bakteriene vi ikke vil ha flere av. For å forsvare seg produserer tarmen zonulin* som åpner celleveggeni tarmkanalen og sender bakteriene ut i blodbanen hvor immunforsvaret kan fjerne dem. Dette skulle egentlig ha vært et untakstilfelle, men i dagens stress-samfunn er det ikke det lenger. Slik fører stress til lekk tarm, med alle de følger det har.

*Gluten i tarmen gir også produksjon av zonulin

Når tarmen er åpnet er det ikke bare bakteriene som kommer ut, men også ufordøyd mat. Som fører til enda mer arbeid for immunforsvaret. Stress kan dermed føre til matallergier. Kroppen går inn i en betennelsestilstand, den er inflammert. Inflammasjon, som nevnt tidligere spiller en rolle i mange sykdomsbilder.

Det viktigste å gjøre er selvfølgelig å stresse ned. Ja, og å spise god og næringsrik mat som bygger tarmen opp igjen. Med dette i tankene er det særlig to ting som burde være i kostholdet, kjøttkraft og probiotika.

Kjøttkraft fordi den inneholder de stoffer som trengs for å lege tarmen så den fungerer korrekt, probiotika for å få mer av gode bakterier som hjelper oss.

80-90% av bakteriene som lever i symbiose med oss finnes i tarmen. De hjelper immunforsvaret, produserer stoffer vi trenger (for eksempel har vi bakterier i tarmen som sørger for produksjon av vitamin B12). Vi vet ikke alt om dem, men vi vet at de er der for en god grunn! Hos psykisk syke er det observert at bakteriene i tarmen er i en sørgelig tilstand. Særlig hos autismespekteret. Dette påvirker som sagt immunforsvaret, og hvordan det påvirker psyken har jeg skrevet mye om på bloggen. Det er linket til lavere kognitiv funksjon, psykose, depresjon, angst, ADHD, mm.

Nå skulle jeg gjerne sagt at det er bare å ta tilskudd, men så enkelt er det desverre ikke. Tilskuddene er ofte uten effekt da bakteriene er døde allerede før de kommer i tarmen. Da gjør de ingen nytte, følgelig nok.

Hva er da redningen? Fermentert mat! Nettopp. MAT. Ikke medisiner. Mat som inneholder probiotika finnes i de aller fleste kulturer. Men det er blitt glemt, noe som er trist, for dette har stor innvirkning på helsen vår. Og det kan virkelig hjelpe oss som har en psykisk diagnose. Og dem som ikke har det 😉

Kefir
Det finns mange meieriprodukter med probiotika nå, men med så mange som reagerer på melk ønsker jeg ikke å skrive så mye om dem mer enn at de er der.

Derimot er det noe annet som jeg selv lærte om for bare noen måneder siden. Vannkefir. Dette er kefir i vann. Åpenbart 😛 Kefirkorn blandes i sukkervann og i en periode på 24-48 timer spiser de opp sukkeret og vannet blir fullt av probiotika. Etter dette siles kefirkornene ut av blandingen og blir igjen satt i sukkervann for en ny runde. Den ferdige drikken smakssettes etter eget ønske og oppbevares i kjøleskap. Jeg kan ikke så mye enda, jeg er bare så vidt kommet i gang med min egen vannkefir (har laget tre satser til nå) men jeg fant dette enklere enn å fermentere grønnsaker.

På disse bloggene kan du lese mer om vannkefir og også annet om helsebringende mat:
Gladere Barn – Har du lyst til å prøve vannkefir?
Fra Jord til Bord – Vannkefir ABC
Superlivsstil – Vannkefir Superdrikke

Fermenterte grønnsaker
Jeg skal innrømme at jeg ikke har fått til å fermentere grønnsaker noe særlig. Har en 50% suksessrate. Ikke syns jeg det smakte særlig godt heller første gang jeg prøvde. Så, siden jeg ikke helt vet hvordan det skal være og om jeg har gjort det rett, lette jeg etter alternativer og fant vannkefir i stedet. Om du derimot liker syrlig mat er sikkert dette fine saker 🙂 Tenk surkål til ribba.

Kraftmamma – Fermentert surkål
Fra Jord til Bord – Sauerkraut eller fermentert surkål

Jeg er godt fornøyd med vannkefiren min, den smakssettes med sitron og drikkes daglig her nå. Det kan være så enkelt å få i seg sunne næringsstoffer. I min drømmeverden hadde vi hatt vannkefir på sykehus og ikke saft…

Litt kilder:

How Stress Induces Intestinal Hypersensitivity

The Prospective Role of Probiotics In Management of Childhood Autism Disorder

Leave a Reply

