All den gode maten

Jeg skulle ønske jeg hadde massevis av gode oppskrifter på bloggen som fremmer god psykisk helse, men alas er ikke det mitt felt. Jeg kan lage mat, men å fotografere og skrive om den? Nei. Dessuten har jeg mye av asperger kresenheten når det kommer til mat, så jeg er litt særere i matveien enn det som strengt tatt behøves. Litt moro å se at etterhvert som jeg har spist annerledes har også kresentheten blitt svakere, jeg vil faktisk prøve ny mat. Og jeg gjør det – det var ganske utenkelig før.

Så jeg tenkte jeg kunne linke til noen andre blogger med gode oppskrifter, bare for å vise at det er mye god mat å spise selv om det mangler noen standardråvarer fra det norske kjøkken.

Tenkte å starte med noen helt enkle oppskrifter, som jeg vet jeg kan lage når jeg ikke er i særlig god form (krav er at retten i stor grad passer seg selv, og krever minimalt med arbeid). Jeg mener at man burde ta seg tid på kjøkkenet, så det er sagt. Om jeg har det travelt en dag, så har jeg rester (jeg lager mao store porsjoner). God mat for dårlige hjerner, dette!

Dette er egentlig mat jeg lager veldig ofte, jeg er ikke så fancy i matveien. Salt er mitt foretrukne krydder, men har i senere tid begynt å bruke mer og mer urter.

Oppskrifter som kan bygges videre på (prøv med forskjellig krydder, å langtidssteke på lavere temperatur, forskjellige grønnsaker som tilbehør) Kort sagt, disse er fleksible og kan justeres til enhver smak 🙂

Grilllet kylling Thomas Keller BouchonKylling fra Ordentlig Mat. Det går helt greit å bruke vanlig salt, altså 😉 Jeg vil anbefale å bruke en økologisk kylling (som ikke er foret på soya og antibiotika), eller en kylling fra Stange/Liveche (også solgt som Jacobs utvalgte). Men går ikke det, så ikke stress.

Hva er kylling godt for, da?
Jo, det skal jeg si deg! På de positive sidene er fjærkre den beste kilden vi har til tryptofan, som jo er nødvendig for dannelsen av serotonin (lykkehormon, sagt litt enkelt). Lårene er rike på sporstoffer som sink. Skinnet (og resten av kyllingen forøvrig) inneholder cystein, en kraftig antioksidant. Antioksidanter trengs for at den prefrontale cortex skal fungere optimalt. Den delen av hjernen som styrer hukommelse, konsentrasjon, slike ting. Når du er ferdig med kyllingen koker du kraft av bena.

Tilbehør? Jeg kaster noen grønnsaker inn i formen med kyllingen, da får de god smak og blir ovnsbakte, ingen kasseroller 🙂

Negativt: Kylling inneholder mye omega6, som øker inflammasjon. MEN, dette veies opp ved at det meste i et steinalderkosthold er lavt i omega6. Også, omega3 tilskudd er en god ide.

Kjøttkake “muffins” med spinat (egentlig kan du ha hvilke grønnsaker du vil oppi slike) fra boken ‘Well Fed: Paleo Recipes For People Who Love to Eat’ og bloggen hennes (her er det mange oppskrifter!)

Hva er bra med disse?
Kjøttdeig inneholder gode fettsyrer, er et fullstendig protein (byggekloser til nevrotransmitterne) og inneholder sporstoffer som sink. Spinat inneholder mye C-Vitamin som er en antioksidant og nødvendig for dannelsen av noradrenalin (konsentrasjon denne også), samt B-Vitaminer, hvor særlig B6 er viktig for dannelsen av serotonin, dopamin og noradrenalin (alle tre, mao). For ikke å glemme sink, jern, magnesium, kalsium og andre sporstoffer 🙂

Til sist er det egga, egg er noe av det beste vi kan spise (ja, det vil si, dere som tåler det :P) et fullstendig protein, og mange gode fettsyrer. Egg inneholder store mengder methionin, som blir til cystein. Antioksidanten som er i kylling.

Disse er bra å ta med på farten.

Grillet makrell med masse urter

Urtefyllt makrell fra DinMat.no
Denne kan du fint bake i ovn på 200C i ~30min.

Jeg elsker oregano, og hadde brukt den. Mange urter inneholder antioksidanter, og er kjent for sine helsebringende egenskaper. Rosmarin er for eksempelvis kjent for å klarne tankene.

Makrell i seg selv inneholder gode omega3 fettsyrer (bedre enn laks!), vitamin D (viktig, viktig. D-vitamin mangel kan føre til depresjon), og godt med protein. What’s not to like? Litt C-Vitamin for du også om du spiser sitronen.

PS, middagsmat er godt både til frokost, lunsj og kvelds!

2 thoughts on “All den gode maten

Leave a Reply

