Pepperkaker – Fri for korn, meieriprodukter, egg og nøtter

Jeg har ikke bakt noe særlig den siste tiden, helt enkelt fordi jeg a) ikke har hatt lyst på bakverk, og b) å bake gluenfritt uten egg, nøtter, frø og diverse frukt ikke er det enkleste 😛

De siste dagene har jeg jobbet på kjøkkenet da, inspirert av ‘three ingredient coconut flour cookies’ jeg fant på nettet. På jakt etter pepperkaker som passer et autoimmunt kosthold (og ingredienser jeg hadde/kunne få tak i). Det tok noen forsøk, men resultatet er jeg fornøyd med. Myke kaker med masse pepperkakesmak 🙂

image

De ser også ut som pepperkaker!

50g kokosolje (myk, men ikke smeltet)
50g kokosmel (denne oppskriften ble laget med cocosa)
2ss honning (med mild smak, akasie)
Pepperkakekrydder (1 ts kanel, 1/2ts ingefær, 1/2ts nellik. Mer ved behov 🙂 )

Sett ovnen på 180C. Ha kokosoljen, kokosmelet og honningen i en bolle og rør det sammen til en deig (litt klissete), ha i krydderet og bland godt. Deigen er lettest å jobbe med når den er litt kald. Kjevles ut mellom to bakepapir. Det er mulig å stikke ut figurer om deigen er kald nok, men lett er det ikke; deigen klistrer seg til formene og det er vanskelig å få opp deigen som ikke er “i form”. Det beste resultatet fikk jeg ved å steke den utkjevlede deigen slik den var, og stikke ut figurer når den kom ut av ovnen (vent noen minutter så den ikke er helt varm). Husk at kokosolje smelter i romtemperatur, så om deigen er veldig klissete og tung å jobbe med – sett den i kjøleskap noen minutter før du kjevler den ut!

Stekes midt i ovnen i ~10minutter, men husk ovner varierer! Rett ut av ovnen vil den ha lett for å knekke, men la den avkjøles noen minutter og former kan stikkes ut. Helt avkjølt er de stive og solide, men enda myke 🙂

Disse er glutenfrie, helt kornfrie, fri for nøtter, meieiriprodukter og egg. Veldig allergivennlige ble de! 😀 Og selvfølgelig gode.

Jeg har ikke datamaskin eller noen god internettforbindelse da jeg er på besøk hos farmoren min over jul. Så det blir smått med innleg fremover.

Leave a Reply

