Å gjenintrodusere mat

AIP kostholdet er restriktivt, men det er ikke meningen å leve slik livet ut. Etter hvert skal man gjenintrodusere matvarer, for å se om kroppen tåler dem.

Du tror kanskje du tåler nøtter – men prøv 30 dager uten for så å spise dem igjen. Slike eliminasjonsdietter er den eneste sikre måten å vite om kroppen reagerer negativt på en type mat. Det er flere allergener som er utelukket på AIP som kan gjenintroduseres (første 30 dager er uten noen av disse):

  • Egg (Det er eggehvitten som er problematisk – eggeplommer er sjeldent et problem)
  • Nøtter/Frø
  • Søtviegrønnsaker (tomat, paprika, chili ++)
  • Smør (Smør inneholder små mengder melkeprotein)

Start med en, vent tre dager og se om du får noen reaksjon. Om du kjenner noen symptomer – hva som helst; hjerneteppe, depresjon, tvangstanker, uro o.l. – vet du at denne matvaren ikke er ok for deg og din kropp. I alle fall ikke på dette tidspunktet – men det er mulig å prøve igjen senere. Dette er en prosess som tar tid, for noen to år 🙂 Selv er jeg ikke ferdig med første året en gang, og har bare gjenintrodusert kakao (og i store mengder kjenner jeg at det ikke er helt ideelt).

Jeg har prøvd egg – Tankekjør uten like. Det morsomme er at på tiden da jeg hadde tankekjør omtrent daglig, hadde dette neppe nådd “topp ti” skalaen. Men siden jeg ikke har hatt det på så lenge ble det ganske ille. Jeg hadde den surringen i hodet daglig, men merket det ikke fordi det ble overkjørt av alt det andre. Skummelt.

Gluten – Gluten kommer jeg nok aldri til å gjenintrodusere, dette fordi gluten i seg selv skaper tarmtrøbbel selv der det ikke var noe fra før. De andre allergenene (som i egg og nøtter) trenger gjerne at gluten alt har gjort skade før de blir et problem. Når tarmen fungerer er det ikke sikkert hverken egg eller nøtter vil være problematisk med mindre det er en allergisk reaksjon på dem (noe jeg ikke har). Får jeg i meg gluten blir jeg syk. Depressiv, urolig, irritabel, dissosiativ, “aspergers” hvor jeg vil ha orden på ALT. Med andre ord; alt jeg vil ungå.

Kasein – Jeg spiser ikke meieriprodukter mer, og det tror jeg jeg kommer til å fortsette med. Jeg blir ganske sløv i hodet av dem, og klarer ikke tenke. Blir trøtt og vil bare sove, men får det ikke alltid til.

Nøtter og frø har jeg ikke rørt, jeg har ikke lyst på dem, så da får det bare være slik inntil videre. Jeg spiste ganske mye nøtter før, så det er litt merkelig. Jaja.

Så ved å kutte ut disse matvarene har jeg fått den effekten jeg ble lovet av medisiner – men aldri fikk. Score! Ja, det kan være plagsomt i blant, men det var sannelig ingen dans på roser å være Rapid Cycling BP heller.

Skjulte allergener
Du tror kanskje du følger en allergenfri diett, men føler deg ikke helt bra likevel – så du kaster dietten på dør. Men er du helt sikker på at du faktisk er allergenfri?

  • Gluten på kjøkkenet – Deler du kjøkken med noen som baker med gluten, vil melet legge seg på alle overflater. Og er vanskelig å vaske bort. En uskyldig oppvasksbørste blir en glutenfelle. Det samme gjelder skjærefjøler, kniver, bakeboller. Kort sagt: Det meste. Ha eget utstyr og pass godt på det!
  • Sminke – Sminke kan inneholde gluten.
  • Shampoo og hårspray kan også inneholde gluten.
  • Å blande glutenmat med glutenfri mat, f.eks. på en serveringstallerken.
  • Enkelte medisiner og kosttilskudd inneholder gluten.
  • Både melk, gluten, krydder (som paprika og chili) er å finne i ferdigprodukter. Spesielt krydder kan være vanskelig da det bare står “krydder”. Vær varsom!
  • Ikke fall i “Det er bare litt” fella. Litt kan gjøre stor skade.

Om noe av dette gjelder deg, kan det være du enda får i deg noe du reagerer på. I så fall har ikke kroppen fått stor anledning til å reparere seg.

Hjelpemidler
For å gi kroppen best mulig hjelp til å reparere seg selv, er det noen ting du kan spise som vil hjelpe på veien.

  • Kjøttkraft
  • Fermentert mat (som sauerkraut, eller vannkefir)

Disse to er ganske viktige, men vær OBS når det kommer til det fermenterte – probiotika er bra for kroppen, men husk at tarmen ikke er slik den skal være og kan bli overarbeidet.

Avhengighet
Mange er faktisk avhengige av gluten og kasein, noe som ikke er rart:

The peptides from gluten and casein are important because they react with opiate receptors in the brain, thus mimicking the effects of opiate drugs like heroin and morphine. These compounds have been shown to react with the brain’s temporal lobes that are involved in speech and auditory integration.

Children with autism frequently seem addicted to wheat and dairy products. Presumably, people with autism and schizophrenia incompletely digest wheat and dairy products. These incompletely digested peptides are then absorbed into the body and bind to opiate receptors, altering behavior and other physiological reactions.

Herfra

Og at rus er negativt for hjernen vet vi jo. Likevel er dette noe som inngår i de flestes daglige kosthold. Kanskje noe å tenke på?

6mnd+ med AIP kosthold

Jeg har vært fraværende i det siste, og kommer til å bli det i vel to uker til. Grunnen er meget enkel, jeg er på besøk hos farmor. Og som den eldre damen hun er, har hun verken datamaskin eller internett. Hun har nemlig nettbrett med mobilnett. Som er helt håpløst å blogge med 😉

AIP
Nå begynner det å bli lenge siden min mest omfattende kostholdsomlegging, og jeg tenkte å skrive litt om hvordan det har gått. Kostholdet er såkalt “autoimmunt” dvs. det ikke inneholder noen allergener som kan fremprovosere en immunreaksjon i kroppen. Dette er viktig fordi et kronisk påslått immunsystem er en del av ganske mange sykdommer, blant dem mine to: Bipolaritet og aspergers, samt det er bra for leddene mine. Og, som en ekstra bonus: det senker stressnivået i kroppen som gjør det lettere å arbeide med traumene mine. Altså får jeg ganske mye igjen med å forandre kostholdet 🙂 At immunforsvaret er “på” setter i gang en mengde prosesser i kroppen og hjernen, og kroppen bruker en masse energi på å “slåss mot seg selv” i stedet for å bli frisk.  Flere studier, gjort på pasienter med forskjellige sykdommer, har vist markører for at nettopp immunforsvaret er involvert. I tillegg til et dårlig næringsbilde generelt; mao pasientene har enten mangler av viktige mineraler og/eller vitaminer eller et forhøyet nivå av disse.

Dette fører til et økt stress i kroppen, og som vi alle vet, er stress noe av det verste en psykisk syk kan utsettes for. Da er det jo fornuftig å få dempet dette stresset, ikke sant?

Andre (p)sykdommer som påvirkes av dette:

  • Schizofreni
  • OCD
  • ADHD
  • Autismespekteret
  • Depresjon

Dette dekker ganske mange symptomer; psykose, tvangstanker, kognitiv svikt, “kort lunte”, lavt energinivå, uro. Som igjen er symptomer på andre sykdommer, ikke bare de jeg har nevnt.

I tillegg er det svært mange somatiske sykdommer, som ofte er komorbide (opptrer sammen med) psykiske sykdommer som også er forbundet med immunforsvaret. Som:

  • Diabetes
  • Stoffskiftesykdommer
  • Leddplager
  • Migrene
  • IBS/Andre diffuse tarmplager
  • Cøliaki
  • Chrons
  • Psoriasis
  • “Metabolsk syndrom” (overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol)

Det er sikkert noe jeg ikke tenker på her.

Mitt autoimmune kosthold
Som sagt, så har jeg kuttet ut alle allergener i maten, oftest visse typer proteiner. De kanskje to største er gluten (fra mel) og kasein (fra melk). I tillegg er egg ganske vanlig, samt frø, bønner, linser, erter og nøtter. De siste inneholder i tillegg til proteiner noe som heter fytinsyre. Fytinsyre binder seg til viktige næringsstoffer og gjør det umulig for kroppen vår å bruke dem. Les mer om kosthold og næringsstatus, og hvordan det påvirker psyken her.

Hva spiser du?
Kostholdet mitt består av kjøtt og grønnsaker, enkelt og greit 🙂 Ikke alle grønnsaker, mind. Dette fordi en familie av planter, kalt søtvie, inneholder ganske mange problemstoffer. Søtviegrønnsaker ungår jeg. Dette er grønnsaker som potet, chili, paprika, aubergin og tomat. Krydder laget av disse brukes heller ikke (som f.eks. paprikapulver). Jeg bruker heller ikke særlig mye krydder som er basert på frø (som anisfrø). Både kaffe og kakao kommer fra bønner, og tobakk er en søtvieplante. Jeg drikker ikke kaffe, men lager innimellom sjokolade. Det gjorde jeg ikke da jeg startet AIP!

Har det vært noen effekt?
JA! Da jeg startet slet jeg kognitivt, det har jeg gjort i flere år. Jeg har hatt gullfiskhukommelse, glemt hele dager, falt ut av en samtale fordi jeg ikke har klart å få med meg hva som ble sagt – det har vært ganske ille. I tillegg var konsentrasjonen på et lavmål, men med den husken var det kanskje ikke så rart. Disse problemene hadde jeg enda selv da jeg hadde lagt om til et “vanlig” paleo/steinalderkosthold (som vil si at jeg kuttet ut gluten, kasein og bønner/linser). Det vanlige kostholdet hjalp veldig på stabiliteten i humøret mitt, og på energinivået. Men ikke med det kognitive, som sagt. Som siste utvei prøvde jeg AIP.

Jeg er bedre kognitivt, jeg klarer å ordlegge meg bedre, faller ikke så ofte ut av samtaler, husker bedre, jeg er mer “meg” enn jeg har vært på ganske lenge. Om jeg får i meg noe jeg ikke tåler merker jeg det veldig fort; jeg blir ør i hodet, sliten, depressiv og veldig irritabel. Dette gjelder oftes gluten – som det er flere måter å få i seg på ved et “uhell”. Det har jeg tenkt å skrive mer om.

Men som jeg har nevnt tidligere på bloggen, kostholdet kan ikke reparere traumer. Så er sykdommen traumebasert kan ikke kostholdet gjøre annet enn å hjelpe å stabilisere. Og det er forresten ikke en dårlig ting 🙂 Om jeg blir “trigget” går stressnivået skyhøyt og jeg får symptomer (men de symptomene var til stede konstant tidligere, så å nå ha de kun ved triggere er et enormt steg i riktig retning), men jeg lander lettere og kan samle meg. Så går det over og tilbake til fungerende.

Matplanlegging
Jeg har aspergerstrekket at jeg ikke går lei av mat, evver 😛 Så jeg kan spise det samme igjen og igjen. Noe som jeg prøver å alltid ha for hånden er kraft. Da kan jeg lage suppe, og i tillegg inneholder kraft en mengde sporstoffer som er bra for helsen. Den hjelper kroppen min å bli friskere, som også hjelper hjernen. Favoritten er å koke kraft av oksehaler og kanskje et margbein.

En god ressurs for AIP oppskrifer er Stalkerville.net Et Pinterestsøk på ‘AIP’ vil også gi gode resultater.

Diett mot ADHD og autisme – Spiste seg friske – Mat

http://m.klikk.no/foreldre/mat/article751828.ece Tenk at slike enkle kostholdsgrep som å kutte gluten og kasein har gitt disse barna (og deres familier) et bedre liv? Jeg har prøvd å forklare for enkelte tungnemme når jeg ikke spiser noe jeg blir bydd at “Hadde jeg spist slik mat hadde jeg ikke kommet.” Nå har jeg ikke beukt mye tid på å dunke hodet i veggen, det har skjedd, men jeg har heller slått knokene til blods på trestammer. Det er to år siden nå 🙂