Å gjenintrodusere mat

AIP kostholdet er restriktivt, men det er ikke meningen å leve slik livet ut. Etter hvert skal man gjenintrodusere matvarer, for å se om kroppen tåler dem.

Du tror kanskje du tåler nøtter – men prøv 30 dager uten for så å spise dem igjen. Slike eliminasjonsdietter er den eneste sikre måten å vite om kroppen reagerer negativt på en type mat. Det er flere allergener som er utelukket på AIP som kan gjenintroduseres (første 30 dager er uten noen av disse):

  • Egg (Det er eggehvitten som er problematisk – eggeplommer er sjeldent et problem)
  • Nøtter/Frø
  • Søtviegrønnsaker (tomat, paprika, chili ++)
  • Smør (Smør inneholder små mengder melkeprotein)

Start med en, vent tre dager og se om du får noen reaksjon. Om du kjenner noen symptomer – hva som helst; hjerneteppe, depresjon, tvangstanker, uro o.l. – vet du at denne matvaren ikke er ok for deg og din kropp. I alle fall ikke på dette tidspunktet – men det er mulig å prøve igjen senere. Dette er en prosess som tar tid, for noen to år 🙂 Selv er jeg ikke ferdig med første året en gang, og har bare gjenintrodusert kakao (og i store mengder kjenner jeg at det ikke er helt ideelt).

Jeg har prøvd egg – Tankekjør uten like. Det morsomme er at på tiden da jeg hadde tankekjør omtrent daglig, hadde dette neppe nådd “topp ti” skalaen. Men siden jeg ikke har hatt det på så lenge ble det ganske ille. Jeg hadde den surringen i hodet daglig, men merket det ikke fordi det ble overkjørt av alt det andre. Skummelt.

Gluten – Gluten kommer jeg nok aldri til å gjenintrodusere, dette fordi gluten i seg selv skaper tarmtrøbbel selv der det ikke var noe fra før. De andre allergenene (som i egg og nøtter) trenger gjerne at gluten alt har gjort skade før de blir et problem. Når tarmen fungerer er det ikke sikkert hverken egg eller nøtter vil være problematisk med mindre det er en allergisk reaksjon på dem (noe jeg ikke har). Får jeg i meg gluten blir jeg syk. Depressiv, urolig, irritabel, dissosiativ, “aspergers” hvor jeg vil ha orden på ALT. Med andre ord; alt jeg vil ungå.

Kasein – Jeg spiser ikke meieriprodukter mer, og det tror jeg jeg kommer til å fortsette med. Jeg blir ganske sløv i hodet av dem, og klarer ikke tenke. Blir trøtt og vil bare sove, men får det ikke alltid til.

Nøtter og frø har jeg ikke rørt, jeg har ikke lyst på dem, så da får det bare være slik inntil videre. Jeg spiste ganske mye nøtter før, så det er litt merkelig. Jaja.

Så ved å kutte ut disse matvarene har jeg fått den effekten jeg ble lovet av medisiner – men aldri fikk. Score! Ja, det kan være plagsomt i blant, men det var sannelig ingen dans på roser å være Rapid Cycling BP heller.

Skjulte allergener
Du tror kanskje du følger en allergenfri diett, men føler deg ikke helt bra likevel – så du kaster dietten på dør. Men er du helt sikker på at du faktisk er allergenfri?

  • Gluten på kjøkkenet – Deler du kjøkken med noen som baker med gluten, vil melet legge seg på alle overflater. Og er vanskelig å vaske bort. En uskyldig oppvasksbørste blir en glutenfelle. Det samme gjelder skjærefjøler, kniver, bakeboller. Kort sagt: Det meste. Ha eget utstyr og pass godt på det!
  • Sminke – Sminke kan inneholde gluten.
  • Shampoo og hårspray kan også inneholde gluten.
  • Å blande glutenmat med glutenfri mat, f.eks. på en serveringstallerken.
  • Enkelte medisiner og kosttilskudd inneholder gluten.
  • Både melk, gluten, krydder (som paprika og chili) er å finne i ferdigprodukter. Spesielt krydder kan være vanskelig da det bare står “krydder”. Vær varsom!
  • Ikke fall i “Det er bare litt” fella. Litt kan gjøre stor skade.

Om noe av dette gjelder deg, kan det være du enda får i deg noe du reagerer på. I så fall har ikke kroppen fått stor anledning til å reparere seg.

Hjelpemidler
For å gi kroppen best mulig hjelp til å reparere seg selv, er det noen ting du kan spise som vil hjelpe på veien.

  • Kjøttkraft
  • Fermentert mat (som sauerkraut, eller vannkefir)

Disse to er ganske viktige, men vær OBS når det kommer til det fermenterte – probiotika er bra for kroppen, men husk at tarmen ikke er slik den skal være og kan bli overarbeidet.

Avhengighet
Mange er faktisk avhengige av gluten og kasein, noe som ikke er rart:

The peptides from gluten and casein are important because they react with opiate receptors in the brain, thus mimicking the effects of opiate drugs like heroin and morphine. These compounds have been shown to react with the brain’s temporal lobes that are involved in speech and auditory integration.

Children with autism frequently seem addicted to wheat and dairy products. Presumably, people with autism and schizophrenia incompletely digest wheat and dairy products. These incompletely digested peptides are then absorbed into the body and bind to opiate receptors, altering behavior and other physiological reactions.

Herfra

Og at rus er negativt for hjernen vet vi jo. Likevel er dette noe som inngår i de flestes daglige kosthold. Kanskje noe å tenke på?

Leave a Reply

