En aldri så liten oppdatering

Tilbakefall burde ikke være en uventet opplevelse når det kommer til sykdom – men frustrasjonen blir stor likevel. Den siste måneden har vært tøff, og det har gitt utslag på helsa. For eksempel har utmattelsen vært veldig sterk, og psoriasis utslettet mitt har enkelte dager vært rødt og aggresivt (når jeg er frisk er det knapt tilstede), og det har uroet meg. Det som er spennende er at psykisk har jeg ikke følt meg så ille, altså bortsett fra at det er kjipt å være syk. Det ser jeg på som helt naturlig, selv om det kan være er gansk ille 🙂

Jeg har pøvd ut mye forskjellig mat i det siste, mest frukt og grønt – noe som ikke har gått så bra. Derfor er jeg tilbake på 100% AIP. Det som er spennende er at sist jeg var virkelig syk, tok jeg mange “små steg”. Det begynte med gluten, så senere kasein, lite nøtter – før jeg til slutt kuttet alt som potensielt kunne være en faktor i problemene. Denne gangen vet jeg mye mer, og kan derfor etterprøve erfaringene mine. Forskeren i meg finner dette velding interessant, og allerede har jeg gjort meg noen meninger om hva som trengs for at min kropp skal fungere. Så nå går jeg tilbake til det jeg vet, og gleder meg til å se resultatene. De siste tre dagene har i alle fall vist meg at jeg er på rett spor – for energien begynner å komme seg. Og med den er det lettere å jobbe videre, samt det gir motivasjon til å fortsette.

Jeg har mye jeg har lyst til å skrive om, som livsstil (fysisk aktivitet, søvn, matvaner, utetid/sollys), tvangstanker, utrygghet, mer om tarmens funksjoner, men jeg har litt vansker med hva jeg skal skrive først. Så må jeg dobbelsjekke kilder, men siden skriveren min ikke fungerer har det blitt utsatt.

Nothing ever came from a life that was a simple one. Det er hardt arbeid å bli (eller holde) seg frisk. MEN, det er 100 ganger bedre enn å være syk, som jeg har fått en kraftig påminnelse om!

Leave a Reply

