AIP matlagingsdag!

2014 var ikke et godt år for meg, det skjedde mye kjipt som var utenfor min kontroll og som påvirket meg negativt. Det jeg har lært er at jeg må jobbe mer med stressmestringen min. Som er det jeg holder på med nå (det er kanskje spesielt viktig nå, siden jeg jobber med en av mine verste triggere).

Så en ting jeg har begynt med i det siste er matlagingsdager. Jeg setter av noen timer og lager en stor mengde mat, så har jeg lett tilgjengelige måltider i flere dager. På AIP er det nemlig lite mat som kan kjøpes ferdig, så på dager hvor man ikke orker lage mat er det greit å ha ferdiglagd i kjøleskap eller fryser. Med litt planlegging trenger det ikke bli så mye jobb, og jeg er sikker på at jeg kunne effektivisert dagen i dag bedre enn jeg har gjort, men om jeg skal tenke for mye på det går vinninga litt opp i spinninga 😛

I dag ble det altså en svinestek, 23 kjøttkaker (to smaker: 12 med urter og 11 med ingefær og appelsin), sautert grønnkål, kokebanan “pletter” med skorpe og ovnsbakt persillerot.

Dette tok meg omtrent tre timer. Sånn utover uka spiser jeg mye mer grønnsaker enn det som er avbildet her, men akkurat nå går det mye i frossen blomkål og brokkoli, og det koster meg ikke mye å gjøre i stand. På bildet mangler også noe søtpotet jeg bakte i ovnen, opprinnelig skulle den bakes med persilleroten, men jeg ombestemte meg. Det er heller ikke laget til noe fisk (som jeg også spiser en del av), for det tar heller ikke så lang tid å lage 🙂

20 av kjøttkakene skal i fryseren, det samme skal over halvparten av svinesteken.

Jeg startet med to kilo kjøttdeig (fra Een gård!), som jeg delte i to omtrent like store deler. Den første ble tilsatt:

  • Skall av en kvart appelsin
  • Ingefærrot (sånn ca to cm)

Den andre:

  • 1 ss tørket timian
  • 1ss tørket rosmarin
  • 1ss tørket basilikum

Formet til kjøttkaker og bakt i ovnen i ~20min på 175C. Jeg fikk altså 23 stykker, som er nok protein til minst åtte måltider! Det er ikke verst. Kjøttkaker er egentlig veldig praktiske å ha i fryseren om behovet for noe kjapt og enkelt skulle melde seg.

Svinesteken ble rutet opp og lagt til side, den fikk ikke noe annet krydder enn salt. Ferdigstekt er den mat til mange, mange måltider. Den skal skjæres i tynne skiver og fryses ned. Veldig god å ha til å smøre på litt hjemmelaget leverpostei.

Med kjøttkakene i ovnen gikk jeg i gang med grønnsakene. Persilleroten og søtpoteten ble skrellet og kuttet i biter, det samme med kokebananen. Grønnkålen ble vasket og revet i stykker (stilken ble kastet).

Sautert grønnkål:

  • 2-3dl kraft
  • En pose grønnkål
  • Salt

Kraften ble kokt opp i en kjele, tilsatt salt og grønnkål. Rørte litt rundt så all grønnkålen ble dekket av kraft. Fikk koke litt under lokk før jeg tok av lokket og lot kraften koke inn.

Persilleroten ble dekket av saften og fettet som ble igjen etter urtekjøttkakene, og så bakt i ovnen. Dette skulle jeg egentlig gjøre med søtpotetene også, men bestemte meg for å bake dem alene i kokosolje med salt i stedet. Saften og fettet fra ingefær og appelsin kjøttkakene er tatt vare på, tenker å helle det over noe blomkål senere i uka, det gir god smak.

Kokebananene (5stk) ble kjørt i blender med litt kokosolje, vann, gelatin og salt før røra ble smurt ut på bakepapir og bakt i ovnen.

Til slutt ble svinesteken stekt. Her kunne tid ha blitt spart ved å bake rotgrønnsaker sammen med steika, men jeg gjorde ikke det denne gangen.

Alt i alt er jeg fornøyd, er bare andre gangen jeg forsøker dette her 😀

Leave a Reply

