B12-mangel førte til psykose

Jeg vet ikke om dette er en glad-sak eller om jeg syns det er tragisk: Dietary deficiency of cobalamin presented solely as schizoaffective disorder in a lacto-vegetarian adolescent. En 13-årig gutt, lakto-vegetarianer, får en rekke symptomer (fra artikkelen):

patient had partial mutism, manneristic posture, depressed mood, paranoid delusions, thought echo/broadcast, running commentary, and command hallucinations. Patient was diagnosed as acute schizophrenia-like psychotic disorder (ICD-10:F23.2).

Han får – selvfølgelig – psykofarmaka. Det ser ut som det går bra, men etter en stund får han på nytt symptomer, de har forandret seg litt fra tidligere:

MSE (Mental status evaluation) revealed inflated self-esteem, over-familiarity, spontaneous over-productive speech, increased psycho-motor activity, elated affect, flight of ideas, thought echo and broadcasting, delusions of persecution and reference, command and commentary second person hallucinations, impaired judgment, and absent insight. Diagnosis revised to schizoaffective disorder, manic type (ICD-10:F25.0).

Det blir en forandring på medisineringen, men igjen blir han syk.

I begynnelsen ble det tatt flere blodprøver, men ikke før tredje gangen symptomene oppstår er det noen som sjekket B12-nivået (til en vegetarianer, atpåtil i India hvor mangel på B12 er vanlig*). Guttens B12-nivå ligger under normalen.

Cobalamin (vitamin B12) is an important nutrient. It is not synthesized in human body and supplied only in nonvegetarian diet. Its deficiency reported with range of psychiatric disorders. Only four pediatric cases have been reported as psychiatric disorders. Authors report a case of dietary deficiency of cobalamin presenting solely as schizoaffective disorder without hematological/neurological manifestations. Early diagnosis and treatment of cobalamin deficiency is an opportunity to reverse pathophysiology. This case highlights the importance of diet history and serum cobalamin level in atypical psychiatric presentations.

Han får tilskudd av B12, og trapper ned psykofarmakaen.

Patient became asymptomatic soon after second dose of cobalamin and discharged in 1 week. During followups, normal serum cobalamin level was maintained and psychiatric medications tapered and stopped on the 52 nd day of vitcofol. Premorbid level was maintained on regular followups for next 6 months.

Hva som skjer etter disse seks mnd sier ikke artikkelen noe om. Tenk om de hadde sjekket ham for B12 mangel i begynnelsen? Da hadde han sluppet uker på medisin som ikke fungerte.

Mangel – eller bare lave nivåer, som kan være like ille – på B-vitaminer (ikke bare B12) er vanlig ved flere psykiske sykdommer, og fører til symptomer som kognitiv svikt, lav motivasjon/lite ork og energiløshet. Vitaminet er viktig for at kroppen skal kunne metylere korrekt. Langvarig mangel på B12 kan gi varige skader på nervesystemet. Det jeg syns er skummelt, er at det også finnes noe som kalles “funksjonell mangel”. Dvs, på en blodprøve kan nivået av B12 virke ok, kanskje forhøyet, men kroppens celler klarer ikke bruke vitaminet til å utføre jobben det skal. Med andre ord er det mange som kan ha manglende B12 uten at det vises på en standard blodprøve. Det er mulig å ta en grundigere sjekk, for eksempel ved å se på nivået av stoffet homocystein. Kroppen bruker B12 for å gjøre homocystein om til metionin, og ved mangel på B12 vil ikke denne prosessen finne sted i tilstrekkelig grad. Følgen er opphopning av homocystein som kan sees på blodprøve.

Det har blitt en del korte poster i det siste, men jeg skal skrive en lengre tekst om hvordan kosthold kan hjelpe ved eksponeringsterapi og traumebehandling om ikke lenge (stort tema). B-vitaminer er viktige for det også.

*B12 mangel – eller lave nivåer – er dessverre vanlig på verdensbasis, også i Norge. Enten på grunn av kostholdet (B12 finnes i rødt kjøtt, særlig innmat som lever og hjerte), eller dårlig opptak (påvirkes av blant annet stress og aldring).

Kilder:
Oh, R. & Brown, D. L. Vitamin B12 deficiency. Am. Fam. Physician 67, 979–86 (2003).
Allen, L. H. How common is vitamin B-12 deficiency? Am. J. Clin. Nutr. 89, 693S–6S (2009).

Omega-3 mot psykose

Abstraktet fra forskningsartikkelen (som er åpent tilgjengelig, noe jeg elsker) ‘Longer-term outcome in the prevention of psychotic disorders by the Vienna omega-3 study‘:

Long-chain omega-3 polyunsaturated fatty acids (PUFAs) are essential for neural development and function. As key components of brain tissue, omega-3 PUFAs play critical roles in brain development and function, and a lack of these fatty acids has been implicated in a number of mental health conditions over the lifespan, including schizophrenia. We have previously shown that a 12-week intervention with omega-3 PUFAs reduced the risk of progression to psychotic disorder in young people with subthreshold psychotic states for a 12-month period compared with placebo. We have now completed a longer-term follow-up of this randomized, double-blind, placebo-controlled trial, at a median of 6.7 years. Here we show that brief intervention with omega-3 PUFAs reduced both the risk of progression to psychotic disorder and psychiatric morbidity in general in this study. The majority of the individuals from the omega-3 group did not show severe functional impairment and no longer experienced attenuated psychotic symptoms at follow-up.

Forskning.no skrev om det i dag. Dette handler om forebyggende tiltak mot psykiske helseproblemer, noe jeg er helt for. Dessverre er systemet i dag heller lagt opp slik at du må bli alvorlig syk før noe kan gjøres, og da skal det helst “fikses” med medisiner som ikke gjør noe med den underliggende årsaken. Kosthold burde være en del av slik forebygging, og om sykdom alt har materialisert seg burde kostholdet være en viktig del av behandlingen.

Jeg har følt meg elendig i det siste, men det går bedre nå. En uke med god søvn og mat, og verden fortoner seg helt annerledes. 🙂

Angst

Jeg har slitt med mareritt store deler av juli, jeg våkner og kjenner den kvelende følelsen av håpløshet og vissheten om at uansett hva jeg gjør kommer ingenting til å forandre seg. Og med elendig søvn er det lett å få slike “flashbacks” også på dagtid.

Emotional flashbacks are sudden and often prolonged regressions (‘amygdala hijackings’) to the frightening circumstances of childhood. They are typically experienced as intense and confusing episodes of fear and/or despair – or as sorrowful and/or enraged reactions to this fear and despair.

Pete Walker

Liten, redd og hjelpeløs. Håpløs. For hvem kan egentlig hjelpe? Ingen har tid. Klar deg selv, du er da i stand til det!? Ikke bry andre med dine problemer.

Viser Tommy&Tigern.jpg

Det er lenge siden jeg har kjent meg så ille, og det har jo (selvfølgelig) sine naturlige forklaringer. Likevel kan jeg ikke gjøre så mye mer enn å jobbe med stabilisering nå når det allerede har gått så langt. Utfordre tanken om at jeg må holde meg unna andre mennesker, selv om et enkelt “Hei!” kan være nok til å få verden til å falle i grus. Den beste dagen er en dag alle ignorerer deg, eller? Jeg brukte å tro det, men det stemmer ikke lenger for min del. Likevel blir jeg så sliten av folk, ord og stemmer er så vanskelige å følge med på, jeg kjenner at jeg ikke vil. Det er bare løgner, så hvorfor bry seg?

Og så blir jeg irritert, for det stemmer jo heller ikke. Det er andre som lyver, svikter, ignorerer og stiller urimelige krav. Må bare få hjernen tilbake i det sporet, så verden kan bli trygg igjen. For akkurat nå kan ting bli litt overveldende og skumle.

Når man først skal gå på trynet kan man like gjerne gjøre det ordentlig… jeg dissosierer da i alle fall ikke, men kroppen fungerer ikke helt slik jeg vil den skal (tåler ikke belastningen av mye stresshormoner + lite ordentlig søvn). Det viktigste jeg trenger nå er søvn, men marerittene gjør det vanskelig. Så jeg jobber med pust for å roe hjernen, men må passe på så det ikke går galt (dyp pust kan trigge traumer). Ellers å få i meg nok anti-stress stoffer som magnesium, kalium, sink, b-vitaminer og glutation.  Bloggen blir nok en smule nedprioritert fremover, helsa kommer først.

Mental Wellness Summit – Gratis webinar om psykisk helse

Talking about mental health!

The Mental Wellness Summit is an educational and empowering experience that explores better ways to approach and treat mental health–it’s designed with everyone in mind.

Today’s powerful treatment options, including diet and improved nutrition, naturopathy, functional medicine, osteopathy, chiropractic care, yoga and meditation, to name a few, are available but rarely considered for treating mental health. Let’s go beyond psychiatry and pills and explore the best options for wellness in this evolving field.

The Mental Wellness Summit will benefit health care practitioners and providers, patients and the public; family, friends and loved ones of those going through any challenges, those treating them and those supporting them.

Register for free today:  http://mentalwellnesssummit.com/

Jeg har ikke noe med dette å gjøre, men jeg er på en mailingliste og noen ganger kommer det jo faktisk noe interessant i innboksen 😉 Håper jeg lærer noe nytt jeg kan bruke videre, flere av foredragene ser interessante ut (selv om jeg nok kan en del av temaet fra før). Tenk så deilig det skal bli når psykiatrien kommer up-to-date med forskning og behandlingsmetoder for psykiske lidelser, ikke bare utdeling av piller og en samtale i ny og ne (satt på spissen, fordi jeg har opplevd det). 🙂